2013 YILI PROGRAM GELİŞTİRME TEST ÇÖZ, 2013 YILI PROGRAM GELİŞTİRME TESTİ, 2013 YILI PROGRAM GELİŞTİRME TESTİ İNDİR, 2013 YILI PROGRAM GELİŞTİRME TEST ÇÖZ
PROGRAM GELİŞTİRME
TEST – 1
1. Aşağıdakilerden hangisi hedef yazarken uyulması gereken ilkelerden değildir?
A) Hedefler, öğrenci açısından ifade edilmelidir.
B) Hedefler, öğrenme sürecine değil ürüne yönelik ifade edilmelidir.
C) Hedefler, eyleme dönük fiillerle ifade edilmelidir.
D) Hedefler, konu başlıkları olarak ifade edilmelidir.
E) Hedefler birbiriyle tutarlı olarak ifade edilmelidir.
2. Aşamalılık özelliği ağırlık taşıyan derslerde içeriği düzenlerken en fazla hangi programlama yaklaşımı kullanılır?
A) Modüler B) Sarmal C) Pramitsel D) Konu ağı E) Doğrusal
3. Okulöncesi eğitimde hangi program tasarım modeli ağırlık taşımaktadır?
A) Konu merkezli
B) Öğrenci merkezli
C) Proje merkezli
D) Sorun merkezli
E) Okul merkezli
4. Okulun yaşama hazırlık olmaktan çok, yaşamın kendisi olması gerektiğini ve öğretimde problem çözme yönteminin esas alınması gerektiğini savunan eğitim felsefe hangisidir?
A) İlerlemecilik (Progressivism)
B) Yeniden Kurmacılık (Reconstructionism)
C) Esasicilik (Essentialism)
D) Daimicilik (Prennialism)
E) Gerçekçilik (Realism)
5. Hangisi programlı öğretimin ilkeleri içerisinde yer almaz?
A) Etkin katılım
B) Küçük adımlar
C) Anında düzeltme
D) Bireysel hız
E) Sürekli izleme
6. Hangisi davranışçılığın eğitim programları üzerindeki en önemli etkisi olarak nitelendirilebilir?
A) Hedeflerin davranışa dönüştürülmesi ve ölçülmesi
B) Öğrenci başarısının artırılması
C) Öğretmen-öğrenci ilişkilerinin düzenlenmesi
D) Öğrencilerin ihtiyaçlarının dikkate alınması
E) Bilişsel öğrenmelere önem verilmesi
7. Okul-aile işbirliğinin artırılması, daha çok eğitim programlarının hangi temeli ile açıklanabilir?
A) Psikolojik temel
B) Ekonomik temel
C) Sosyal temel
D) Felsefi temel
E) Bireysel temel
8. Bilgi bütününü anlamlı öğelere ayıran bir öğrenci hangi öğrenme stratejisini kullanmaktadır?
A) Anlamlandırma
B) Örgütleme
C) Tekrar
D) Karar verme
E) Sınıflandırma
9. Hangisi eğitim durumları değişkenleri içerisinde yer almaz?
A) Dönüt B) İpucu C) Katılım D) Pekiştireç E) Motivasyon
10. I. öğeleri belirleme, II. ilişkileri belirleme ve III. örgütleme ilkelerini ortaya koyma zihinsel yeterlilikleri bilişsel alanın hangi basmağıyla ilgilidir?
A) Değerlendirme B) Kavrama C) Uygulama D) Analiz E) Sentez
11. “Öğrencilere eleştirisel düşünme alışkanlığı kazandırmak” hedefinde, hedefler için gerekli hangi özellik dikkate alınmamıştır?
A) Açık-seçik ifade edilmemiştir.
B) Öğrenci davranışına dönük değildir.
C) Yeterince genel ve sınırlı değildir.
D) Gerçekleştirilebilir değildir.
E) Gözlenebilir değildir.
12. Aşağıdakilerin hangisinde Türk Milli Eğitiminin Genel hedefleri doğru ve eksiksiz olarak yorumlanmıştır?
A) İyi insan, iyi vatandaş ve bir meslek sahibi yapmak.
B) Çalışkan, üretken ve milletini seven bireyler olarak yetiştirmek.
C) Kanunlara uyan, devlete karşı sorumluluklarını bilen ve kişilikli bireyler yetiştirmek.
D) Bilimsel düşünen, ahlaklı ve yaratıcı bireyler yetiştirmek.
E) Kişilikli, mesleki bilgi beceriye sahip, sağlıklı bireyler olarak yetiştirmek.
13. Aşağıdakilerin hangisi davranışları bilişsel, duyuşsal ve devimsel olarak ayırma nedenleri içerisinde daha az öneme sahiptir?
A) Kullanılacak araç-gereçlerin farklı olması
B) Kullanılacak yöntem ve tekniklerin farklı olması
C) Kullanılacak öğrenme ve öğretme stratejilerinin farklı olması
D) Kullanılacak ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının farklı olması
E) Kullanılacak ödül ve cezaların farklı olması
14. Eğitim programı içerisinde yer verilecek hedef ve davranışları seçerken, davranışla ilgili hangi özellik daha az dikkate alınmalıdır?
A) Davranışın sık kullanılması
B) Davranışın önemli olması
C) Davranışın başka davranışlar için önkoşul olması
D) Davranışın evrensel olması
E) Davranışın kolay olması
15. Bir dersin öğrenme-öğretme etkinliklerinin bu ders için ayrılan zamana dağıtımın yapıldığı plana ne ad verilir?
A) Günlük plan
B) Ünite planı
C) Yıllık plan
D) Ders planı
E) Ders programı
16. Bir öğretmen, verdiği dersin kazandırmak istediği davranışların ne ölçüde kazanıldığını belirlemek amacıyla dönemin başında ve sonunda öğrencilere aynı testi iki defa uygulamakta ve öğrencilerin testlerden aldıkları puanlar arasındaki farkın anlamlı olup olmadığına bakmaktadır. Öğretmenin temel amacı neyi değerlendirmektir?
A) Öğrencilerin öğrenme düzeylerini
B) Öğrencilerin basan düzeylerini
C) Öğrencilerin öğrenme güçlüklerini
D) Öğrencilerin öğrenme eksikliklerini
E) Öğrencilerin kişilik özelliklerini
17. Karadeniz bölgesinde bir sınıf öğretmeni, hayat bilgisi dersinde meslekleri tanıyalım ünitesini işlerken, öğrencilerle balıkçılık, çiftçilik, ormancılık, futbolculuk gibi mesleklere öncelik verirken, bir başka öğretmen Akdeniz bölgesinde aynı ünitede arıcılık, turizmcilik gibi meslekleri ön plana çıkarmaktadır. Bu durum eğitim programının daha çok hangi özelliğini vurgulamaktadır?
A) İşlevsellik B) Güncellik C) Esneklik D) Aşamalılık E) Süreklilik
18. Ünite planlarında yer alan bölümlerden hangisinin, ünite işlendikten sonra doldurulması gerekir?
A) Yöntem ve gereçler
B) Kaynak, araç ve ödevler
C) Gezi, gözlem, deney
D) Değerlendirme
E) Planın işlenişine ilişkin görüşler
19. Program geliştirme çalışmalarında yer alan bir uzman, “ne öğretelim?” sorusuna cevap aramaktadır. Sizce uzman programın hangi öğesi üzerinde çalışmaktadır?
A) Hedef
B) İçerik
C) Öğretme-öğrenme süreci
D) Değerlendirme
E) Araştırma
20. Eğitim programının içerik öğesiyle ilgili olarak hangisi söylenemez?
A) Eğitim programının ikinci öğesidir.
B) Programlarda daha çok, “konular” başlığı altında yer alır.
C) Hedeflerle tutarlı olmalıdır.
D) Merkezi yönetimin olduğu yerlerde, merkezi yönetim tarafından onaylanması gerekir.
E) Seçiminde mutlaka bazı kriterlerin dikkate alınması gerekir.
TEST – 2
1. Bir program geliştirme uzmanı, programda konuların ağırlıklı olması gerektiğini düşünmektedir. Uzmanın hangi seçeneğe daha fazla önem vermesi beklenir?
A) Daimicilik eğitim felsefesi, sunuş yoluyla öğretme stratejisi, süreç tasarım modeli
B) Esasicilik eğitim felsefesi, sunuş yoluyla öğretme stratejisi, CORE tasarım modeli
C) Daimicilik eğitim felsefesi, buluş yoluyla öğretme stratejisi, disiplin tasarım modeli
D) ilerlemedik eğitim felsefesi, sunuş yoluyla öğretme stratejisi, CORE tasarım modeli
E) Esasicilik eğitim felsefesi, buluş yoluyla öğretme stratejisi, konu tasarım modeli
2. Aşağıdakilerden hangisi, “okul ve okul dışındaki planlı etkinlikleri içeren öğrenme yaşantıları düzeneği” karşılığı olarak Türkiye’de kullanılan kavramlardan değildir?
A) İzlence
B) Ders programı
C) Yetişek
D) Eğitim programı
E) Müfredat programı
3. Aşağıdakilerden hangisi ortaçağ Avrupa’sında, eğitim programlarının genel özelliklerinden değildir?
A) Kent devletleri bağımsız öğretim kurumlarını oluşturmaktadır.
B) Klasiklerin eğitimi ön plandadır.
C) Latince ve gramer öğretimi ağırlık taşımaktadır.
D) İçerik dini metinlerden oluşmaktadır.
E) Eğitim yaşama hazırlık olarak algılanmaktadır.
4. Türkiye’de yürütülen program geliştirme çabaları tarihi bir perspektifle değerlendirildiğinde aşağıdaki yargılardan hangisine varılamaz?
A) Sarf edilen çabaya göre sonuç yetersizdir.
B) Üniversiteler ile M.E.B arasında yeterli bir işbirliği sağlanamamıştır.
C) Eğitim bilimcilerin görüş birliğine vardığı ortak bir model yoktur.
D) Kamu kurum ve kuruluşlarında program geliştirme anlayışı daha fazla gelişmiştir.
E) Gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında araştırmalar yetersizdir.
5. İçeriğin düzenlenmesinde dikkate alınması gereken en önemli ilke hangisidir?
A) Hedeflerle tutarlı ve öğrenciler için anlamlı olmalıdır.
B) Çağdaş, bilimsel, sanatsal ve felsefi bilgilere ters düşmemelidir.
C) Aşamalı ve birbirinin önkoşulu olacak şekilde düzenlenmelidir.
D) Somuttan soyuta, basitten karmaşığa doğru sıralanmalıdır.
E) Parçadan bütüne ya da bütünden parçaya doğru düzenlenmelidir.
6. Aşağıdaki sorulara aranan cevaplardan hangisi eğitim programlarında toplumsal temeli daha az dikkate almaktadır?
A) Toplumun önemli problemleri nelerdir?
B) Toplumun değişme yönelimleri nelerdir?
C) Toplumda yer alan büyük çatışmalar nelerdir?
D) Toplumdaki iş olanakları nelerdir?
E) Toplumda ön plana çıkacak meslekler nelerdir?
7. Öğretmenler günlük planlarını hazırlarken, hangi seviyedeki öğrencileri dikkate almaları daha doğru olur?
A) Sınıftaki düşük düzey öğrencileri
B) Farklı bireysel özelliklere sahip öğrencileri
C) Sınıftaki yüksek düzey öğrencileri
D) Sınıftaki orta düzey öğrencileri
E) Sınıftaki orta düzey ve orta düzeyin altındaki öğrencileri
8. Yeniden kurmacılık eğitim felsefesinin dayandığı felsefi temel hangisidir?
A) Gerçekçilik (Realism)
B) İdealistlik (Idealism)
C) Yararcılık (Pragmatism)
D) Varoluşçuluk (Existentialism)
E) Daimicilik (Prennialism)
9. Aşağıdakilerden hangisi öğrenen merkezli program tasarım modelleri içerisinde yer almaz?
A) Çocuk merkezli tasarımlar
B) Yaşantı merkezli tasarımlar
C) Romantik tasarımlar
D) Hümanistik tasarımlar
E) Yaşam şartları tasarımları
10. Aşağıdakilerden hangisi eğitim programlarının hazırlanması amacıyla oluşturulan “program çalışma grubu” içerisinde kesinlikle yer alması gerekir?
A) Eğitim psikologu,
B) Okul yöneticisi
C) Program geliştirme uzmanı
D) Eğitim felsefecisi
E) Müfettiş
11. Öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarının eğitim programlarında, öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin oranı hangi öğretmenler için en yüksek olmalıdır?
A) Anaokulu öğretmeni
B) Sınıf öğretmeni
C) Branş öğretmeni
D) Rehber öğretmen
E) Üniversite-öğretim elemanı
12. Eğitim durumlarında ipucu vermenin sağladığı en önemli avantajlar nelerdir?
I. Dikkati sağlamak,
II. Öğrenciyi hedeften haberdar etmek,
III. Kavramayı kolaylaştırmak,
IV. Önbilgileri hatırlatmak,
V. Katılımı artırmak
A) I ve II B) II ve III C) III ve IV D) IVveV E) I ve III
13. “Hedefler binişik olmamalıdır” ifadesinde geçen binişik kavramıyla anlatılmak istenen nedir?
A) Bir hedefin kapsamı, diğer hedeflerin kapsamına girmemelidir.
B) Hedefler kendi içerisinde mantıksal açıdan tutarlı olmalıdır.
C) Hedefler bilgi, beceri, alışkanlık, ilgi gibi özelliklerden birine dayanmalıdır.
D) Bir dersteki hedefler, diğer dersteki hedeflerle çelişmemelidir.
E) Hedefler derslere, saatlere göre planlanmalı, kapsamı daraltılmalı-dır.
14. Aşağıdakilerden hangisi ölçüt dayanaklı hedef (yeterliliğe dayalı amaç) yazmanın gerekçesi olamaz?
A) Ölçütler, her bir hedef davranışın ne kadar sürede kazandırılacağını belirler.
B) Ölçütler, hedef davranışın öğrenciye hangi yeterlilikte kazandırılacağını belirler.
C) Ölçütler, öğrenci başarısının değerlendirilmesinde birliği sağlar.
D) Ölçütler, programın değerlendirilmesinde kullanılır.
E) Ölçütler, öğrenciyi tanımayı sağlar.
15. Hedef belirlerken izlenmesi gereken aşamalar hangisinde doğru olarak sıralanmıştır?
A) Aday hedefler-derste gerçekleştirilecek hedefler-olası hedefler – ölçüt dayanaklı hedefler
B) Olası hedefler-aday hedefler-derste gerçekleştirilecek hedefler – ölçüt dayanaklı hedefler
C) Aday hedefler- olası hedefler-derste gerçekleştirilecek hedefler – ölçüt dayanaklı hedefler
D) Olası hedefler-ölçüt dayanaklı hedefler-aday hedefler-derste gerçekleştirilecek hedefler
E) Olası hedefler-aday hedefler- ölçüt dayanaklı hedefler – derste gerçekleştirilecek hedefler
16. “Beslenme dersinde temel besin gruplarını hatırlayabilirle” hedefi, bilişsel alanın hangi basamağıyla ilgilidir?
A) Sıra, dizi, ve yönelimler bilgisi
B) Ölçütler bilgisi
C) Sınıflamalar bilgisi
D) Alışılar bilgisi
E) Kuramlar bilgisi
17. Bir öğretmen kazandırmak istediği davranışı, öğrencilerin bildiği araçları kullanarak aynı şekilde kazandırabilir olmasına rağmen, öğrencilerin daha önce hiç görmediği bir.aracı kullanarak davranışı kazandırmak istiyor. Öğretmenin temel amacı ne olabilir?
A) Öğrencilerin dikkatini çekmek
B) Öğrencilerin davranışı kazanmalarını sağlamak
C) Daha kısa sürede davranışı kazandırmak
D) Davranışın kalıcılığını artırmak
E) Dersin verimli olmasını sağlamak
18. “Program değerlendirme çalışmalarında öncelikle hedef ve davranışların doğruluğu kontrol edilmelidir” önermesinde esas olarak, program değerlendirmede hedef ve davranış değerlendirmenin hangi işlevi vurgulanmak istenmektedir?
A) Kolaylık
B) Önemlilik
C) İlk sırada olma
D) Zaman kazandırma
E) Yol göstericilik
19. I. Program anlayışının yalnızca ders kitapları ile sınırlandırılması
II. Programların öğretmenler tarafından hazırlanması
III. Programların bir merkezde hazırlanması
IV. Programların ilgililerin katılımıyla hazırlanması
Aşağıdakilerden hangisi program geliştirme anlayışının Türkiye’deki gelişim aşamalarını doğru olarak yansıtmaktadır?
A) I-II-III-IV
B) I-III-II-IV
C) II-I-III-IV
D) II-III-I-IV
E) III-II-I-IV
20. Hangisi eğitim programlarında seçimlik derslere yer verilmesinin sağlayacağı avantajlardan değildir?
A) Öğrencilerin meslek ve iş alanlarına . hazırlanmasına yardım eder.
B) Öğrencinin bir üst sınıf, bölüm ya da kurumu etkin bir şekilde izleyebilmesini sağlar.
C) ilgi, ihtiyaç ve yetenekleri geliştirir.
D) Programlarda eşitliği sağlar.
E) Yetenekli öğrencilerin belirli bir konuda derinleşmesine imkan sağlar.
TEST – 3
1. Program geliştirme ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi kesin olarak söylenemez?
A) P.G. devamlı ve kapsamlı bir süreçtir.
B) P.G. uzmanlık gerektiren bir görevdir.
C) P.G. uzmanların masa başında tartışarak ve araştı imaları inceleyerek yaptıkları bir iştir.
D) P.G.’nin amacı bireyde istendik davranış değişikliğini meydana getirmektir.
E) P. G. araştırmaya dayalı olarak yapılır.
2. Program geliştirme uzmanları çoğunlukla yapısalcı öğrenme, çoklu zeka, gibi yeni öğrenme kuramlarını uygulamaya, aktarmaya çalışırlar. Bu tür çalışmalar daha çok hangi araştırmalarla karakterize edilebilir?
A) AR-GE araştırmaları
B) Aksiyon araştırmaları
C) Alan incelemeleri
D) Temel araştırmalar
E) Nitel araştırmalar
3. Aşağıda verilen maddeler hangi başlık altında toplanabilir?
I. Geleneksel içerik ve yöntemlere bağlı kalma
II. Hizmet içi eğitim ihtiyacına inanmama
III. Kayıtsızlık
IV. Beceri eksikliği
V. Araştırma süreçlerinde yetişmemiş olma
VI. Aşın bireysellik
A) Program geliştirme süreci
B) P.G. sürecini engelleyen faktörler
C) Program geliştirmenin temel öğeleri
D) Eğitim sorunları
E) Öğretmen özellikleri
4. Ders dışı kol faaliyetleri, sağlık ve rehberlik hizmetleri, özel günlerin kutlanması ile gezi ve kurslarla ilgili yürütülen etkinlikler hangi kapsam içerisinde yer alır?
A) Eğitim programı
B) Öğretim programı
C) Ders programı
D) Ünite programı
E) Günlük plan
5. Aşağıdakilerden hangisi Charters ve Bobbit’in eğitim programları alanına getirdiği katkı içerisinde ver almaz?
A) Amaçları, hedefleri, ihtiyaçları ve öğrenme yaşantılarını içeren ilkeleri geliştirmişlerdir.
B) Hedef-davranışların kullanılmasında öncü olmuşlardır.
C) Hedeflerin ihtiyaç çalışmalarıyla ortaya konulabileceğini savunmuşlardır.
D) Anaokullarının gelişmesine katkı sağlamışlardır.
E) Program geliştirme uzmanlarının, mutlaka bir alan uzmanı olmasına gerek olmadığını savunmuşlardır.
6. Aşağıdakilerden hangisi Bloom’un okulda öğrenme modelinin öğelerinden değildir?
A) Hedefler
B) Öğrenci giriş davranışları
C) öğretim hizmeti
D) Öğretim stratejileri
E) Değerlendirme
7. Bilgiyi işleme kuramını öğretime uygulayan kimdir?
A) Gagne B) Bloom C) Skinner D) Carroll E) Glaser
8. Hangisi tam öğrenme modelinin olumsuz yönlerinden biridir?
A) Yavaş öğrenenler, hızlı öğrenenleri engeller.
B) Duyuşsal giriş özellikleri öğrenme hızını düşürür.
C) Öğrencilerin başarılan değerlendirilemez.
D) Öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkları artırır.
E) Öğrenciler istenilen düzeyde öğretim hedeflerine ulaşamazlar.
9. Eğitim programının odağını, klasik konuların ve edebi çözümlemelerin oluşturduğu, katı program anlayışının yer aldığı eğitim felsefesi hangisidir?
A) İlerlemecilik (Progressivism)
B) Yeniden Kurmacılık (Reconstructionism)
C) Esasicilik (Essentialism)
D) Daimicilik (Prennialism)
E) Gerçekçilik (Realism)
10. Program geliştirme faaliyetlerine en fazla katkı getiren değerlendirme türü hangisidir?
A) Program tasarısının değerlendirilmesi
B) Öğrenme-öğretme ortamının değerlendirilmesi
C) Öğrenci başarısının değerlendirilmesi
D) Öğrenci erişinin değerlendirilmesi
E) Programın ortaya koyduğu ürünün değerlendirilmesi
11. Öğrencinin okul dışında yaratıcılığını geliştirmeyi amaçlayan, ders dışı etkinliklere yönelik program hangisidir?
A) Örtük program
B) Kapalı program
C) Açık program
D) Faaliyet programı
E) Ders dışı etkinlik programı
12. Bir eğitim programına kayıt yaptırmak için çok sayıda öğrenci başvurmuştur. Adaylar, birbirleriyle karşılaştırılmakta ve seçilmektedir. Hangi tür değerlendirme yapılmaktadır?
A) Hedefe dayalı değerlendirme
B) Norma dayalı değerlendirme
C) Ürüne dayalı değerlendirme
D) Biçimlendirmeye dayalı değerlendirme
E) İzlemeye dayalı değerlendirme
13. Hangisi, toplumsal sorunlar ve yeniden kurmacılık tasarım modelinin görüşleri içerisinde yer almaz?
A) Sosyal, politik, ekonomik gelişmeler program tasarımında önemlidir.
B) Zaman sürekli olarak toplumu değiştirmeye zorlamaktadır.
C) Konulan mantığa uygun bir şekilde bir araya getirmek gerekir.
D) Toplumdaki değişim en iyi, okullar yoluyla gerçekleştirilir.
E) Okulların görevi aynı zamanda toplumun sorunlarını çözmektir.
14. “Program geliştirmenin amacı bir yazılı doküman hazırlamak değil, uygulamayı araştırma yoluyla geliştirmek ve öğrencide istenen davranış değişikliğini sağlamaktır” görüşünden çıkarılabilecek en dolaylı sonuç hangisidir?
A) Yapılan araştırma sonuçlarının uygulayıcılar tarafından dikkate alınmadığı
B) Teori ve uygulama arasında kopukluk bulunduğu
C) Program geliştirmenin masa başında yürütüldüğü
D) Öğrencilerin istenen davranışları kazanamadı klan
E) Araştırma yetersizliği
15. Program geliştirme sürecinde yer alan araştırma türlerinden hangisi; okuldaki problemi yerinde çözme amacıyla, ilgililerin bir araya gelerek tartıştıkları, çeşitli seçenekleri ortaya koyduktan, genellikle görüş birliğine dayalı olarak çözüm ürettikleri, genelleme amacı taşımayan araştırma etkinliğidir?
A) Temel araştırmalar
B) Deneysel araştırmalar
C) Alan incelemeleri
D) Aksiyon araştırmaları
E) AR-GE araştırmaları
16. Öğretimi planlama ve değerlendirme dersinde öğretim elemanı, öğrencilere günlük plan hazırlatmaktadır. Öğrencilere kazandırılan davranış hangi alan ve basamakla ilgilidir?
A) Bilişsel-analiz
B) Duyuşsal-tepkide bulunma
C) Bilişsel-uygulama
D) Devimsel- beceri haline getirme
E) Devimsel-kılavuz denetiminde yapma
17. Hangisi öğretme-öğrenme sürecinde araç-gereç kullanmanın sağladığı yarar değildir?
A) Zamandan tasarruf sağlar.
B) Çoklu öğrenme ortamı sağlarlar.
C) Dikkat çekerler, motivasyon sağlarlar.
D) Hatırlamayı kolaylaştırırlar.
E) Velilerin gözünde okulun değerini artırır.
18. Öğrencileri hedeflerden haberdar etmek, dersin hangi bölümü içerisinde yer alır?
A) Derse hazırlanma
B) Dikkat çekme
C) Giriş bölümü
D) Geçiş bölümü
E) Gözden geçirme
19. Hangisi eğitim durumlarının düzenlenmesinde araç-gereç seçimini etkileyen ve ortamdan kaynaklanan özelliklerden birisidir?
A) Öğrencinin öğrenme stili
B) Öğrenci sayısı
C) Öğretmenin araç-gereç kullanma becerisi ve tutumu
D) Zaman ve ekonomik sınırlılıklar
E) Öğrenciye kazandırılacak davranışlar
20. Mesleki ve teknik eğitim programlarının başlıca amacı, nedir?
A) Bireyin ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate alan iş olanakları sağlamaktır.
B) Bireyin iş hayatında geçerli bir işe girebilmesi için gerekli davranışları kazandırmaktır.
C) Etkili öğretme-öğrenme sistemi geliştirmektir.
D) İşi öğretilebilecek parçalara ayrıştırarak öğretmektir.
E) Ülkenin kalkınmasını sağlamaktır.
TEST – 4
1. Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme sürecinin başlangıç noktası,
A) İşin analiz edilmesidir.
B) işin tanımlanmasıdır.
C) İşin öğretilebilecek unsurlara ayrıştırılmasıdır.
D) iş için gerekli davranışların belirlenmesidir.
E) Eğitim amaçların belirlenmesidir.
2. Mesleki ve teknik eğitimde program geliştirme süreci, sistem yaklaşımına dayalı olarak yürütülmektedir. Sistem yaklaşımının uygulanması, program geliştirme sürecine bir çok açıdan katkı getirmektedir. Aşağıdakilerden hangisi sistem yaklaşımının mesleki ve teknik eğitim programlarına sağladığı en önemli fayda olarak nitelendirilebilir?
A) Program içeriğinin seçimine esas teşkil edecek, öğretim envanterlerinin gerçek ihtiyaçlara göre tespit edilmesi
B) Sistem amaçlarının gerçekleştirilmesinde, izlenecek genel stratejinin tespit edilmesi
C) Eğitim programlarına etki eden unsurların bir bütün oluşturacak şekilde organize edilmesi
D) Eğitim için gerekli kaynakların gerçekçi bir biçimde tespit edilmesi
E) Sistemin değişen şartlara göre yenilenebilmesi
3. Hangisi Bloom’un tam öğrenme modelinin dayandığı temel sayılır?
A) Öğrenme zor bir süreçtir.
B) Okulda başlangıçta olumlu öğrenme koşulları sağlanmışsa, dünyadaki herhangi bir kişinin öğreneceği her şeyi hemen hemen herkes öğrenir.
C) Özel bilişsel davranışların kazandırılması, genel bilişsel davranışların kazandırılmasından daha kolaydır.
D) Öğrencilerin duyuşsal özellikleri, okul yaşantılarının bir ürünü olarak ortaya çıkar.
E) Öğretime başlamadan önce, kazandırılmak istenen hedeflerin davranış cinsinden ifade edilmesi gerekir.
4. Hangisi yeterliliğe dayalı amacın unsurlarından biri değildir?
A) İşlem B) Davranış C) Şart D) Standart E) Öğrenci
5. Tesviye bölümü 1. sınıf atölye eğitim programını başarı ile tamamlayan öğrenci; metallerin talaşlı işlenmesiyle ilgili temel işlemleri teknolojik ilkelere uygun olarak yapar” şeklinde verilen hedef hangi düzeye yöneliktir?
A) Mesleki eğitimin genel hedefleri
B) Meslek alanının genel hedefleri
C) Bölümün genel hedefleri
D) Programın genel hedefleri
E) Okulun genel hedefleri
6. Davranış yazarken kullanılan fiillerin anlamları açık olmalı ve yanlış yorumlamalara neden olmamalıdır. Aşağıda verilen fiillerden hangisi, yanlış yorumlamalara neden olmayacak biçimde davranışı açık bir şekilde ifade etmektedir?
A) Bilme B) Anlama C) Yazma D) Öğrenme E) Kazanma
7. Aşağıdakilerden hangisi duyuşsal alanla ilgili değildir?
A) İş güvenliği kurallarına uymak
B) Sorumluluk almak
C) Hedef yazmak
D) Takımları dikkatli kullanmak
E) Kaliteli iş yapmak için özenmek
8. Teknolojideki hızlı değişimin eğitim programlarına yansıması değerlendirildiğinde, program geliştirme çalışmalarından daha çok, program hazırlama çalışmalarını gerekli kılan etki biçimi hangisidir?
A) Teknolojik değişim kendi kendine öğrenme ve yaşam boyu eğitimi zorunlu hale getirmektedir.
B) Okullardaki teknolojik araç, gereç ve ortamlar eskimekte ve yenilenme ihtiyacı ortaya çıkmaktadır.
C) Araç, gereç ve ortamlardan yararlanma adına, okulla iş hayatı arasındaki ilişkilerin geliştirilmesini zorlamaktadır.
D) Yeni teknolojileri kullanabilecek yeni meslek ve iş olanakları doğurmaktadır.
E) Bireylere teknolojik ortamda yaşayabilecek ve çağa ayak uydurabilecek düzeyde bilgi, beceri kazandırma ihtiyacı doğurmaktadır.
9. “Dünyadaki nüfus artış hızı dikkate alındığında ve geleneksel uygulamalar devam ettiğinde, 20 yıl sonrasında mevcut okul ve öğretmen sayısını ikiye katlamak gerekecektir” görüşü eğitim programlarında nasıl bir değişimi gerekli görmektedir?
A) Çok sayıda okul yapılması
B) Çok sayıda öğretmen yetiştirilmesi
C) Yeni teknoloji ve yöntemlerin uygulamaya konulması
D) Nüfus artış hızının düşürülmesi
E) Okul sonrası eğitim imkanlarının artırılması
10. Öğretim teknolojileri ve materyallerin, eğitim programıyla ilişkisi değerlendirildiğinde, daha çok programın hangi öğesiyle ilişkili olduğu söylenebilir?
A) Hedef B) İçerik C) Süreç D) Değerlendirme E) Araştırma
11. Bireyin mevcut davranışları ile kazandırılmak istenen davranışlar arasındaki fark, eğitim programı açısından neyi ifade eder?
A) Eğitimin amacını
B) Değerlendirmeyi
C) Eğitim ihtiyacını
D) Eğitim yaşantısını
E) İstendik davranışları
12. Aşağıdakilerden hangisi, program hazırlama ve geliştirme çalışmalarını etkileyen yeni yaklaşımlar içerisinde, daha eski olanıdır?
A) Beyin temelli öğrenme
B) Yapılandırmadık
C) Çoklu zeka
D) Proje tabanlı öğrenme
E) Tam öğrenme
13. Öğrenme yaşantıları düzeneği olarak da adlandırılan eğitim programında, yaşantılar önemli bir yer tutmaktadır. Eğitim programının başarıya ulaşması, eğitim durumlarında geçerli öğrenme yaşantılarının düzenlenmesine bağlıdır. Buna göre aşağıdakilerden hangisi eğitim durumlarında geçerli öğrenme yaşantıları düzenlerken dikkat edilmesi gereken önemli bir özellik değildir?
A) Yaşantının hedefe uygun olması
B) Yaşantının öğrenciye uygun olması
C) Yaşantının ekonomik olması
D) Yaşantının öğretmene uygun olması
E) Kazandırılacak diğer yaşantılarla uyumlu olması
14. Eğitim-öğretimde plan yapmanın sağladığı faydalardan hangisi diğerlerini kapsamaktadır?
A) Öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve yeteneklerine uygun olarak yetiştirilmesini sağlar.
B) Öğrenme-öğretme sürecinin verimini artırır.
C) Sürecinin zaman sırasına göre düzenlenmesini ve sürenin ayarlanmasını sağlar.
D) Öğretmen ve öğrenciye güven kazandırır.
E) Öğretmen ve öğrencilerin derslere hazırlıklı girmesini sağlar.
15. Yıllık, ünite ve günlük planlarla ilgili olarak Türkiye’de yaşanan sorunlar dikkate alındığında, hangisinin diğerlerine göre daha lüks bir sorun olduğu söylenebilir?
A) Öğretmenler yaptıkları işi daha iyi ve verimli yapmaktan çok, müfettiş ve okul idaresi istediği için yıllık, ü-nite ve günlük planlan yaparlar.
B) Öğretmenler genellikle, daha önceki yıllarda yaptıkları planları aynen kopye eder ya da tarihlerini değiştirerek kullanırlar.
C) Öğretmenler genellikle ders esnasında ünite ve günlük planlara başvurmaz ya da plandaki sıra ve etkinliklere bağlı kalarak derslerini işlemezler.
D) Öğretmenler genellikle planlamaya başlamadan önce öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerini tespit etmez ve planları öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine göre hazırlamazlar.
E) Öğretmenler genellikle öğrencilerin ne yapacaklarından daha çok kendilerinin hangi etkinlikleri yapacaklarını planlarlar.
16. Eğitim-öğretimde kullanılan planlar tek tiptir ve hemen hemen Türkiye’nin her yerinde aynı hedef ve davranışlara yer vermektedir. Bu durum hangisiyle çelişmez?
A) Eğitimin merkeziyetçiliği
B) Zaman ve fiziksel olanaklar
C) Programların esnekliği
D) Öğretmenlerin yaratıcılıkları
E) Öğrencilerin bireysel farklılıkları
17. Eğitim-öğretim etkinlikleri planlanırken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınmalıdır. Bu durum en çok hangi öğretmenler için önemlidir?
A) Sınıf öğretmenleri
B) Branş öğretmenleri
C) Rehber öğretmenler
D) Ara sınıfları okutan öğretmenler
E) Ana sınıfı öğretmenleri
18. Hangisi eğitim-öğretim planlarının öğretmenlerin içinde bulundukları şartlar dikkate alınarak yapılamamasının gerekçelerinden değildir?
A) Sınıfların kalabalık olması nedeniyle öğrenci seviyelerinde büyük farklılıkların oluşması
B) Öğretmenlerin internet, dergi vb. yerlerden planları hazır olarak elde etmeleri
C) Okulların fiziki yapısı ve zaman kısıtlılığı
D) Müfettişlerin gereksiz ayrıntıları beklemeleri ve belirli bir şablonu görmek istemeleri
E) Öğretmenlerin kendilerini geliştire-memeleri, mesleki bilgi beceri eksikliği
19. İyi bir plan hazırlamanın birinci aşaması nedir?
A) Öğrenciye kazandırılacak hedef ve davranışları belirlemektir.
B) Öğrencilerin giriş davranışları ve seviyelerini belirlemektir.
C) Hedeflere ulaşma düzeyi için değerlendirme ölçüt ve yöntemlerini belirlemektir.
D) Hedeflere ulaşmak için nasıl bir yol izleneceğini belirlemektir.
E) Derse gelmeden önce hazırlık yapmaktır.
20. Öğretmenlerin en çok yaptığı planlar hangileridir?
I. Günlük ders planlan
II. Yıllık planlar
III. Gözlem planlan
IV. İnceleme planları
V. Ünite planlan
A) I-II-IV B) I-II-V C) I-III-V D) I-IV-V E) I-II-III
TEST – 5
1. Türkiye’de yaygın olarak kullanılan Tyler modeline göre, eğitim öğrencilerde davranış değişikliği meydana getirme sürecidir. Eğitimin hedefi istenilen davranışları öğrencilere kazandırmaktır. Bunun için eğitim programının başında açık seçik, gözlenebilir, ölçülebilir ve öğretilebilir olarak ayrıntılı bir şekilde ifade edilmelidir. Aşağıdakilerden hangisi bu görüşlerinden dolayı Tyler modeline yöneltilecek eleştirilerden değildir?
A) Her türlü bilgi, beceri, tutum ve alışkanlıkların davranışa dönüştürülmesi güçtür.
B) Öğrencilerin ilgi, beklenti ve geçmiş yaşantıları bilinmeden öğrenme yaşantıları belirlenemez.
C) Felsefe, program hazırlayanların değer yargılarını yansıttığı için eğitim hedeflerinin belirlenmesinde süzgeç olamaz.
D) Öğrenci ihtiyaçları görecelidir. Normlara, yaş grubu vb. özelliklere göre değişir.
E) Program geliştirme işinde program geliştirme ve konu alanı uzmanı bulunmadan, başarılı bir program hazırlanamaz.
2. Öğrencilerin yaparak, yaşayarak öğrenmeleri ve hayatta geçerli, güncel bilgileri öğrenmeleri eğilim programının hangi özelliği ile ilgilidir?
A) Esneklik
B) Bilimsellik
C) İşlevsellik
D) Ekonomiklik
E) Amaca görelik
3. Öğretmenin yıllık plan hazırlamaya başlamadan önce yapacağı faaliyetler içerisinde hangisi diğerlerine göre daha fazla zaman gerektirmektedir?
A) Çevreyi incelemek, kaynak olabilecek araç-gereç, tarihi yapı ve anıtları belirlemek
B) Eğitim programında yer alan üniteleri incelemek, çevre özelliklerine göre ekleme ve çıkartma yapılacak konuları belirlemek
C) Okulda bulunan araç-gereç ve kaynakların neler olduğunu tespit etmek
D) Eski planlan gözden geçirmek, o eski planda ne gibi değişiklikler olabileceğini kararlaştırmak
E) Bir takvim alarak belirli gün ve haftalarda yapılacak faaliyetleri belirlemek
4. Hangisi, iyi bir günlük plan hazırlamak için öğretmenin dikkat etmesi gereken bir özellik değildir?
A) Fazla ayrıntıdan kaçınılmalıdır.
B) Çok kısa ya da dağınık bir plan yapılmamalıdır.
C) Plan hep aynı biçimde yapılmamalıdır, değişikliklere yer verilmelidir.
D) Kitaba aşın bir şekilde bağlı kalınmamalıdır.
E) Farklı kaynaklardan yararlanılma-malıdır.
5. Gezi, Gözlem ve Deney Planları hangi planın bir parçasıdır?
A) Yıllık plan
B) Ünite planı
C) Günlük plan
D) Araştırma planı
E) İnceleme planı
6. “Bir hastalığın tedavisinde kullanılan yöntemin dayandığı sağlık ilkelerini bulabilme” hedefi bilişsel alanın hangi basamağına yöneliktir
A) ilişkilere dönük analiz
B) Örgütleme ilkelerine dönük analiz
C) Özdeşsiz bir iletişim muhtevası oluşturma
D) Bir plan ya da işlemler takımı önerisi oluşturma
E) Yorumlama
7. Okula zamanında gelen, arkadaşlarıyla kavga etmeyen, okula temiz ve düzgün giyinerek gelen bir öğrenci en alt düzeyde hangi hedefe uygun davranışlar göstermektedir?
A) Eğitim ve öğretim kurallarına uymaya razı oluş
B) Eğitim ve öğretim kurallarına uymaktan zevk alış
C) Eğitim ve öğretim kuralları taktir ediş
D) Eğitim ve öğretim kurallarına uymayı kendine görev ediniş
E) Eğitim ve öğretim kurallarına uymayı alışkanlık haline getiriş
8. “Damardan kanı kurallara uygun olarak bir dakikada alabilme” hedefi, devimsel alanının hangi basamağıyla ilgilidir?
A) Kılavuz denetiminde yapma
B) Uyarılma
C) Yaratma
D) Duruma uydurma
E) Beceri haline getirme
9. Plan defteri hazırlayan bir öğretmen, plan defterinin ilk sayfasında kendine ve sınıfına ait bilgilere yer verir. Bu bilgileri yazmanın temel gerekçesi nedir?
A) Öğrencileri ve kendisini tanımak için
B) Öğrencileri bu bilgilerden haberdar etmek için
C) Rehberlik ya da değerlendirme amacıyla gelen kişilere, tanıtıcı bilgi vermek için
D) Tüm öğretmenlerin yazması gereken bilgiler olduğu için
E) Gerekli durumlarda bilgileri hatırlamak için
10. Bir eğitim programında yer alan hedef ve davranışlarla, program içeriği arasındaki ilişki kurulurken ya da bir başka ifadeyle ünite analiz tablosu hazırlanırken, hangisi dikkate alınmaz?
A) Ünitelerde yer alan hedef sayısı
B) Ünitelerde yer alan davranış sayısı
C) Hedef ve davranışların program içerisindeki yüzdesi
D) Hedef ve davranışları gerçekleştirmek için kaç öğretim gününün ayrılacağı
E) Hedef ve davranışların gerçekleştirileceği öğrenci sayılan
11. Eğitim durumlarının düzenlenmesi sırasında, öğrenciler için öğrenme yaşantılarını hazırlayan bir program geliştirme uzmanı en çok neleri dikkate almalıdır?
I. Öğrenme stilleri
II. Öğrenme stratejileri
III. Öğrenme modelleri
IV. Öğrenci sayılan
V. Ders kitabı
VI. Yönetim
A) I-III-VI B) III-IV-V C) I-II-III D) II-IV-VI E) I-V-VI
12. Hazırlanan programlar yaygınlaştırılmadan önce, ön denemesinin yapılması gerekir. Hangisi ön deneme uygulamalarında özellikle dikkat edilmesi gereken bir durum değildir?
A) Uygulamaların deneyimli ve başarılı öğretmenlerle yapılması gerekir.
B) Uygulamaların önkoşul bilgi ve becerilere sahip öğrencilerle yapılması gerekir.
C) Uygulamaların tanıdık yöneticilerle yapılması gerekir.
D) Sonuçların uygun yöntem ve teknikler kullanılarak değerlendirilmesi gerekir.
E) Uygulamaların uygun öğrenme ortamlarında yapılması gerekir
13. Hangisinde programların denenmesinde izlenecek sıra doğru olarak verilmiştir
A) Planlama – okul seçme – uygulayıcıları seçme – programı tanıtma – uygulama -değerlendirme
B) Planlama – okul seçme – programı tanıtma – uygulayıcıları seçme – uygulama -değerlendirme
C) Planlama – uygulayıcıları seçme – okul seçme – programı tanıtma – uygulama -değerlendirme
D) Planlama – okul seçme – programı tanıtma – uygulayıcıları seçme – uygulama -değerlendirme
E) Planlama – programı tanıtma – uygulayıcıları seçme – okul seçme – uygulama -değerlendirme
14. I. Öğrenme yaşantıları ucuza mal edilmeli
II. Bir öğrenme yaşantısı birkaç hedefi aynı anda gerçekleştirebilmen
III. Yaşantılar istenmeyen olumsuz davranışlar kazandırmamalıdır
Yukarıda öğrenme yaşantılarına ilişkin verilen özelliklerle anlatılmak istenen nedir?
A) Öğrenme yaşantıları diğer yaşantılarla tutarlı olmalıdır.
B) Öğrenme yaşantıları diğer yaşantılarla kaynaşık olmalıdır.
C) Öğrenme yaşantıları ekonomik olmalıdır.
D) Öğrenme yaşantıları öğrenci düzeyine uygun olmalıdır.
E) Öğrenme yaşantıları hedefle ilgili olmalıdır.
15. Bireyin çevresiyle etkileşiminin bireyde bıraktığı iz, hangi kavramı tanımlamaktadır?
A) Süreç B) Yaşantı C) Kazantı D) Öğrenme E) Kalıcı iz
16-17. soruları örnek öğretim etkinliğine göre cevaplayınız.
Öğretmen sosyal bilgiler dersinde ve dersin belirli bir aşamasında öğrencilere “nereye yaya kaldırımı denir? şeklinde soru yöneltmiş, bir müddet bekledikten sonra cevap gelmediğini görünce taşıt, trafik polisi, trafik ışığı, kavşak, durak, yaya kaldırımı ile ilgili hızlı bir şekilde slayt gösterisi yapmıştır. Öğrencilerin cevaplarını dinleyerek ve doğru cevapları teşvik ederek yaya kaldırımını öğrencilerle birlikte tanımlamıştır.
16. Yapılan etkinlik dersin hangi aşamasında gerçekleşmiş olabilir?
A) Giriş bölümü
B) Geliştirme bölümü
C) Sonuç bölümü
D) Değerlendirme bölümü
E) Kapanış bölümü
17. Öğretmenin kullandığı materyal ne amaçla kullanılmıştır?
A) Dönüt B) Düzeltme C) İpucu D) Güdüleme E) Dikkat çekme
18. Derste işlenen konunun başlığı ne olabilir?
A) Taşıt trafiği
B) Yaya kaldırımı kullanımı
C) Trafik ışıkları
D) Çevremizde trafik
E) Trafik polisinin görevleri
19. Yapılan etkinlik hangi hedefe yöneliktir?
A) Olgular bilgisi
B) Kavramlar bilgisi
C) Sınıflamalar bilgisi
D) İlke ve genellemeler bilgisi
E) Alışılar bilgisi
20. Biçimlendirici değerlendirme ne zaman yapılır?
A) Hedeflerin belirlenmesi aşamasında
B) Programın hazırlanması aşamasında
C) Programın uygulanması sırasında
D) Program uygulandıktan sonra
E) Programın yaygınlaştırılması aşamasında
TEST – 6
1. Eğitim ihtiyaçları belirlenirken “konu ile ilgili seçilmiş uzmanlar grubunun akıla bir yaklaşımla ortak görüşlerinin alındığı” bilgi toplama tekniği hangisidir?
A) Meslek analizi
B) Progel-Dacum
C) Delphi
D) Görüşme
E) Anket
2. “Karşılıklı etkileşim içerisinde bulunan unsurların tasarlanan eğitim amaçlarını gerçekleştirmek için bir bütün meydana getirecek şekilde organize edilmesi” neyi tanımlamaktadır?
A) Sistem tasarımı
B) Öğretme-öğrenme sistemi
C) Program geliştirme
D) Tasarım sistemi
E) Öğretim programı
3. Program değerlendirme çalışmalarında öğrenci başarısının ölçülmesi önem taşımaktadır. Aşağıdakilerden hangisi öğrenci başarısını değerlendirmede diğerlerine göre daha az önemli bir ölçüt olabilir?
A) Devam durumu
B) Vize ve final sonuçlan
C) Dersin hedef ve davranışları
D) Öğrencinin giriş davranışları
E) Sınıfın basan ortalaması
4. Aşağıdakilerden hangisi öğretim kavramını tanımlamaz?
A) Ortam düzenleme
B) Öğrenmeyi kılavuzlama
C) Anlamlan ortak kılma
D) Çevre ayarlaması
E) Öğrenmeyi sağlama
5. Program karar ve koordinasyon grubunda konu alanı ile ilgili olarak hangi temsilcinin yer almaması gerekir?
A) Konu alanı öğretmenlerinin temsilcisi
B) Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcisi
C) İşçi ve işveren temsilcisi
D) Öğrenci velisi temsilcisi
E) Meslek odası ve birliği temsilcisi
6. Okul düzeyinde program geliştirme etkinliklerinin etkili ve verimli bir şekilde gerçekleşmesi için hangisi daha önemlidir?
A) Ekip çalışması, işbirliği yapma ve uyumlu iletişim kurmak
B) Bilgilerin arşivlenerek bilgisayar ortamında saklamak
C) Okul yönetiminde hiyerarşik bir düzen oluşturmak
D) Program geliştirme uzmanın programı geliştirmesini sağlamak
E) Öğretmenlerin yaptıkları çalışmaları denetlemek
7. Aşağıdaki program değerlendirme modellerinden hangisi yalnızca nitel yöntem kullanarak programın değerlendirilmesini öngörmektedir?
A) Tyler’ın değerlendirme modeli
B) Metfessel ve Michael’in değerlendirme modeli
C) Provus’un değerlendirme modeli
D) Stake’nin değerlendirme modeli
E) Eisnertn değerlendirme modeli
8. Eğitim durumlarının düzenlenmesinde binlerce araç-gereç, onlarca yöntem ve teknikle, strateji ve yaklaşımlar değişik biçimlerde düzenlenebilmektedir. Öğretme-öğrenme durumlarının başarılı olabilmesi bu düzenlemelerin birbiriyle uyumuna bağlıdır. Hangisinde etkili bir eğitim durumu düzenlemek amacıyla; hedef, strateji, yöntem ve teknik uyumuna daha fazla dikkat edildiği söylenebilir?
A) Bilgi-araştırma-problem çözme-gösteri
B) Kavrama-sunuş-anlatma-grup çalışması
C) Analiz- araştırma-proje-benzetim
D) Kavrama-buluş-gösterip yaptırma beyin fırtınası
E) Bilgi-buluş-problem çözme-drama
9. Aşağıdakilerden hangisi konu merkezli tasarımlar içerisinde yer almaz?
A) Konu tasarımı
B) Disiplin tasarımı
C) Geniş alanlı tasan m
D) Hümanistik tasarım
E) Süreç tasarımı
10. Hangisi, psikolojik temel olarak bilişsel yaklaşımı dikkate alan bir program tasarımında öngörü olarak yer almaz?
A) Öğrenciler içsel süreçlere ve kendi özelliklerine göre öğrenecekler.
B) Öğrenciler öğrenme sürecine aktif olarak katılacaklar.
C) Öğrenciler doğal öğrenme ortamları içerisinde farklı durumlarla karşı karşıya gelecekler.
D) Öğretmenler davranışa neden olan ve onu takip eden uyarıcıları gözleyerek öğrencilerin öğrenip öğrenmediğini belirleyecekler.
E) Öğrenciler uyarıcılara yönelik dikkat, seçme, anlamlandırma ve kod-lamalar yapacaklar.
11. Hangisi, çoklu zeka kuramına dayalı bir eğitim programı hazırlanmış olmasına rağmen, geleneksel eğitim programının bir yansımasıdır?
A) Öğrencilere sürekli araştırma soruları ve kendi kendine yürütecekleri projeler verilmeli.
B) Öğretmenler bütün zekalara eşit derecede önem vermeli.
C) Öğretmenler öğrencilerin gelişmiş zekalarını kullanarak öğrenmelerini sağlamalı.
D) Öğrencilere başarısız oldukları zeka türlerinde de gelişme fırsatı tanınmalı.
E) Öğrenciyi değerlendirme aracı olarak test sınavları yapılmalı.
12. Programlara göre ders kitaplarını hazırlamak, hazırlatmak veya satın almak hangi bakanlık biriminin görevidir?
A) Araştırma planlama ve koordinasyon kurulu başkanlığı
B) Yayımlar dairesi başkanlığı
C) Talim ve terbiye kurulu başkanlığı
D) Eğitim araçları ve donatım dairesi başkanlığı
E) Eğitimi araştırma ve geliştirme dairesi başkanlığı
13. Orta öğretim programlarının hazırlanması hangi bakanlık biriminin görevidir?
A) Ortaöğretim genel müdürlüğü
B) Talim ve terbiye kurulu başkanlığı
C) Eğitim teknolojileri genel müdürlüğü
D) Hizmet içi eğitim dairesi başkanlığı
E) Eğitimi araştırma ve geliştirme dairesi başkanlığı
14. Öğrencilerin öğrendiklerini nasıl kullanacaklarını kavramaları dersin hangi aşamasında gerçekleşir?
A) Dikkat çekme
B) Güdüleme
C) Gözden geçirme
D) Geçiş
E) Yeniden güdüleme
15. Öğrencilerin davranışları nasıl öğreneceklerini anlamaları dersin hangi aşamasında gerçekleşir?
A) Dikkat çekme B) Güdüleme C) Geliştirme D) Geçiş E) Özetleme
16. Hangisi dersin geliştirme bölümünde öğrencinin kazanacağı duyuşsal bir sonuçtur?
A) Derse karşı olumlu tutum oluşturmak
B) Konunun önemini düşünmek
C) Psikolojik doyuma ulaşmak
D) Yeteneklerini geliştirmek
E) ilgisini artırmak ve yüreklenmek
17. Eğitim durumları düzenlenirken, öğretme stratejileri ile hedef ve davranışların ilişkisinin kurulması gerekmektedir. Programda öngörülen bilişsel, duyuşsal, devimsel hedef ve davranışların tümünü kazandırmayı planlayan bir öğretmenin hangi öğretme stratejisini dikkate alması gerekir?
A) Sunuş B) Buluş C) Araştırma D) Soruşturma E) Tam öğrenme
18. Edgar Dale tarafından öğrenme yaşantılarının ve eğitim durumlarının düzenlenmesine yardımcı olmak amacıyla geliştirilen yaşantı konisi dikkate alındığında, aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Öğrenme işlemine katılan duyu organlarının sayısı ne kadar fazla ise öğrenme o kadar kalıcı olur.
B) En iyi öğrendiğimiz şeyler, kendi kendimize yaparak öğrendiğimiz şeylerdir.
C) Sözel semboller kullanılarak edinilen yaşantılar, geziler yoluyla edinilen yaşantılara göre daha kalıcı öğrenme sağlar.
D) En iyi öğretim, somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğru giden öğretimdir.
E) Öğrendiklerimizin çoğunu gözlerimizin yardımıyla öğreniriz.
19. Hangisi iletişim sürecinin temel öğelerindendir?
A) Dönüt B) Pekiştireç C) İpucu D) Tekrar E) Katılım
20. Eğitim durumlarının düzenlenmesinde araç-gereç kullanmanın ana amacı nedir?
A) Öğretim sürecini zenginleştirmek
B) Öğretimi desteklemek
C) Dersi eğlenceli kılmak
D) Laf kalabalığını önlemek
E) Öğrencinin dikkatini çekmek
TEST – 7
1. Öğretim araç-gereçlerinin seçiminde hangisi daha az dikkate alınmalıdır?
A) Öğretim hedefleri
B) Araç-gerecin özellikleri
C) Okul yöneticisinin tutumu
D) Öğrencinin özellikleri
E) Öğretim ortamıyla ilgili bilgiler
2. Aşağıdaki öğrenme ortamlarından hangisi, beceri öğretiminde ve becerinin gerçek bir iş ortamında tecrübe edilmesi gerektiğinde kullanılması daha uygun bir ortamdır?
A) Sınıf
B) Laboratuar
C) Bireysel çalışma ortamı
D) Atölye
E) Sanayi gezisi
3. Aşağıdaki araçlardan hangisi daha çok küçük gruplar (25 öğrencinin bulunduğu gruplar için uygundur?
A) Tepegöz
B) Slayt
C) Video
D) Bilgisayar yazılımı
E) Yazı tahtası
4. Aşağıdaki araçlardan hangisi öğretmenden bağımsız olarak kullanılabilir?
A) Tepegöz
B) Basılı materyaller
C) Video
D) Gerçek eşyalar
E) Yazı tahtası
5. Aşağıdakilerden hangisi görsel materyallerin tasarım öğelerinden değildir?
A) Çizgi B) Renk C) Uyum D) Boyut E) Doku
6. Araçlara dayalı öğretimin olası sakıncalarından değildir?
A) Öğrencinin düşünmesini engelleyebilir.
B) Dilin kullanımını azaltabilir.
C) Temin ve taşınması güç olabilir.
D) Fazla zaman ve hazırlık gerektirebilir.
E) Öğrencileri bireysel çalışmaya yöneltmeyebilir.
7. Hangisi tamlayıcı değerlendirmenin kullanım zamanı içerisinde yer almaz?
A) Ünite başı
B) Eğitim sırası
C) Program sonu
D) Uyumsuzluk olduğu durum
E) Sömestr başı
8. Hangisi biçimlendiriri değerlendirmede kullanılan ölçme araçlarından-dır?
A) Düzey belirleyici ön testler
B) Standart basan testleri
C) Gözlem formları
D) Özel hazırlanmış sürece dayalı izleme testleri
E) Ürüne dayalı sınavlar
9. İletişim sürecini bozan, aksatan faktörlere gürültü denir. Aşağıdakilerden hangisi gürültü kapsamı içerisinde değerlendirilemez?
A) Alıcının az duyması
B) Kaynağın çok yavaş konuşması
C) Alıcının kaynağa yönelik olumsuz tutumu
D) Yazı tahtasına yansıyan ışık
E) Ortak yaşantı alanının fazla olması
10. Hangi özellik, iletişim sürecinde kaynağın güvenirliğine yönelik bir gösterge olarak yorumlanamaz?
A) Dürüstlük B) İkna gücü C) Uzmanlık D) İsteklilik E) Nesnellik
11. Çoklu zeka kuramına göre, hangi etkinlik sınıf içerisinde öğrencilerin dil zekasını geliştirmeye yönelik değildir?
A) Konuşma
B) Hikaye ve dergi okuma
C) Dinleme
D) Drama etkinliklerinde bulunma
E) Deney yapma
12. Aşağıdakilerden hangisi iyi bir sınıfın sahip olması gereken fiziksel özelliklerden değildir?
A) Araç-gereçler öğrencilerin fiziksel özelliklerine uygun olmalı
B) Yeterince aydınlık olmalı
C) Öğrenciler birbirlerini görebilmeli
D) Öğrenci sayısı 8-12 kişi olmalı
E) Temiz olmalı
13. İlişkilerin etkili ve sağlıklı bir şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla yapılan yazılı ya da sözlü düzenlemeler aşağıdakilerden hangisiyle tanımlanabilir?
A) İletişim B) Kural C) Yönetmelik D) Plan E) Program
14. Öğretmenin, birbirleriyle konuşmasını engellemek için öğrencileri birbirinden uzak sıralarda oturtması, daha çok hangi sınıf yönetim yaklaşımını benimsediğini gösterir?
A) Geleneksel yaklaşım
B) Tepkisel yaklaşım
C) Önlemsel yaklaşım
D) Gelişimsel yaklaşım
E) Bütünsel yaklaşım
15. Hangisi öğretmenin öğretim davranışlarını etkileyen okulla ilgili etkenler arasında yer almaz?
A) Müdür ve diğer yöneticilerle ilişkiler
B) Okulun hedefleri
C) Okulun sosyal yapısı
D) Diğer öğretmenlerle resmi olmayan ilişkiler
E) Ekonomik problemler
16. Hangisi öğretim materyali hazırlarken daha fazla dikkat edilmesi gereken bir durumdur?
A) Materyal dayanıklı olmalıdır.
B) Basit, sade ve anlaşılır olmalıdır.
C) Hedef ve davranışlara uygun olmalıdır.
D) Geliştirilebilir ve güncellenebilir olmalıdır.
E) Alıştırma ve uygulama imkanı sağlamalıdır.
17. Aşağıda verilen gruplama şekilleri dikkate alındığında;
I. Bilgiye göre gruplandırma
II. Beceriye göre gruplandırma
III. ilgiye göre gruplandırma
IV. Rast gele gruplandırma
V. Arkadaşlık durumuna göre gruplandırma
Öğretmenin yalnızca konu başlıklarını vererek öğrencilerin 4 kişilik gruplar oluşturmasını ve belirlenen tarihte konularını sunmalarını istemesi, öğretmenin hangi gruplama yöntemlerini kullandığını gösterir?
A) I-II-III B) III-IV-V C) II-IV-V D) I-III-V E) II-III-IV
18. Öğretmenlerin sınıf ortamını en olumlu olabilecek şekilde düzenlemelerinin ana nedeni ne olabilir?
A) Öğrencileri sessiz kılmak
B) Konuların tekrar edilmesini sağlamak
C) Öğrencilere istendik davranışlar kazandırmak
D) Öğrencileri kontrol altında tutmak
E) Konuyu farklı örneklerle sunmak
19. Bir öğretmen sınıfta söz almadan konuşan bir öğrenciyi dersten attığında ne tür bir ceza vermiş olur?
A) Uyarma
B) Doğru davranışı gösterme
C) Fiziksel müdahale
D) Umursamama
E) Sözlü uyan
20. Aşağıdakilerden hangisi, öğrenciyi istenen davranışlar yoluyla, istenmeyen davranışlardan uzaklaştırma yollarından birisi değildir?
A) İstenen davranışı çağrıştırmak
B) İstenen davranışa inandırmak
C) İstenen davranışı güçlendirmek
D) İstenen davranışı kolaylaştırmak
E) İstenen davranışı eleştirmek
TEST – 8
1. Öğretmenin sınıfın en yaramaz çocuğunu sınıf başkanı yapması, esas olarak sorunla ilgili ne yaptığının bir göstergesidir?
A) Öğretmenin sorunlu davranışı anlamaya çalıştığının
B) Sorunu görmezden geldiğinin
C) Öğrenciye sorumluluk vererek sorunu çözmeye çalıştığının
D) Öğrenciyi bir şekilde uyarmış olduğunun
E) Öğrenciyi cezalandırdığının
2. Sınıf kurallarının oluşturulması süreci dikkate alındığında hangisinin yanlış olduğu söylenebilir?
A) Sınıf kurallarının oluşturulmasında öğrencilerin katılımı sağlanmalıdır.
B) Kuralların oluşturulmasında merkezin ve okul kurallarının dikkate alınması gerekir.
C) Sınıf kuralları basit, açık ve anlaşılır olmalıdır.
D) Kuralların sayısının fazla tutulması gerekir, öğrenciler bir çok davranışı açık görebilir.
E) İlkokullarda kuralların resim ya da şekillerle sunulması yararlı olur.
3. Öğrencilerin sınıf kurallarına uyma düzeyini artırmak için öğretmen hangisini yapmamalıdır?
A) Tutarlı olmak
B) Model olmak
C) Sık sık kuralları hatırlatmak
D) Yaptırım uygulamak
E) Gerekirse fiziksel müdahalede bulunmak
4. Yapılandırman teoriye göre sınıf içerisinde iyi bir öğretme öğrenme ortamı oluşturmayı düşünen bir öğretmen, hangisini yapmamalıdır?
A) Olayları basite indirgeyerek açıklamak
B) Öğrencinin kendi bakış açısını oluşturmasına izin vermek
C) Soruları cevaplamaları için öğrencilere daha uzun süre tanımak
D) Öğrenci görüşlerinin; dersi, yöntemleri, içeriği yönlendirmesine izin vermek
E) Öğrencileri bağımsız ve girişken olmaya yüreklendirmek
5. Sınıf içerisinde öğrenci davranışlarının pekiştirilmesiyle ilgili olarak yapılan etkinliklerden hangisi doğrudur?
A) Öğretmen aynı tür pekiştireçler kullanmalıdır.
B) Öğretmen kendisinin hoşlandığı herhangi bir davranışa pekiştireç vermemelidir.
C) Öğretmen ilk derslerde her doğru cevaba pekiştireç vermemelidir.
D) Öğretmen geç ve güç öğrenen öğrencilere aralıklı pekiştireç kullanmalıdır.
E) Öğretmen çekingen öğrenciler için sabit oranlı pekiştireç kullanmalıdır.
6. Öğretmen sınıf içerisinde önce bilgisayarın avantajlarını, daha sonra da dezavantajlarını tartıştırarak öğrencilerin bir sonuca (sentez) varmalarını sağlamıştır. Öğretmenin öğretme-öğrenme durumunda kullandığı akıl yürütme türü hangisidir?
A) Tümevarım
B) Tümdengelim
C) Diyalektik
D) Analoji
E) Hipotetik
7. Öğretmenlik meslek bilgisi derslerine çalışmamanın doğuracağı sonuçları kestirebilme hedefi bilişsel alanın hangi basamağıyla ilgilidir?
A) Kavrama-çevirme
B) Kavrama-yorumlama
C) Kavrama-öteleme
D) Analiz-ilişkilere dönük analiz
E) Sentez-soyut ilişkiler takımı geliştirebilme
8. Razı oluş ve rıza gösteriş fiillerini içeren hedefler duyuşsal alanın hangi basamağı içerisinde yer almaktadır?
A) Tepkide uysallık
B) Tepkide isteklilik
C) Tepkide doyum
D) Bir değeri kabullenmişlik
E) Bir değeri yeğleme
9. Bilgisayar destekli öğretim (BDÖ) yazılımları içerisinde öğretmenin rutin görevlerini üstlenen en kapsamlı yazılım türü hangisidir?
A) Alıştırma-uygulama
B) Benzetişim
C) Problem çözme
D) Özel ders
E) Keşif
10. Giriş-madde seçimi-soru cevap-değerlendirme-dönüt-kapanış etkinliklerini içeren BDÖ yazılımı hangisidir?
A) Alıştırma-uygulama
B) Benzetişim
C) Problem çözme
D) Özel ders
E) Keşif
11. BDÖ yazılımlarının hazırlanmasında kullanılan programlama araçlarından hangisi daha fazla zaman, çaba ve uzmanlık gerektirmektedir?
A) İletişim yazılımları
B) Yazarlık dilleri
C) Yazarlık sistemleri
D) Kelime işlemciler
E) Programlama dilleri
12. Geleneksel eğitim programlarının, uzaktan eğitim programlarına dönüşmesinin en önemli gerekçesi nedir?
A) Daha geniş kitlelere eğitim hizmeti götürmek
B) Eğitimde fırsat ve imkan eşitliği sağlamak
C) Geleneksel eğitimin sınırlılıklarını gidermek
D) Eğitimin maliyetini azaltmak
E) Öğrenciye serbesti sağlamak
13. Hangileri bilgisayarın eğitimde en fazla kullanıldığı alanlardır?
A) Ölçme değerlendirme-öğretim
B) Rehberlik-araştırma
C) Yönetim-ölçme değerlendirme
D) Öğretim-rehberlik
E) Araştırma-muhasebe
14. Milli Eğitim Temel Kanunu’nda “fertlerin genel ve mesleki eğitimlerinin hayat boyu devam etmesinin” esas olduğu vurgulanmaktadır. Buna göre, Milli Eğitimin Temel İlkelerinden hangisine işaret edilmektedir?
A) Eğitim hakkı
B) Fırsat ve imkan eşitliği
C) Her yerde eğirim
D) Süreklilik
E) Ferdin ve toplumun ihtiyaçları
15. Öğretmen sınıfını, geleneksel yerleşim biçimine göre düzenlemektedir. Bu uygulamaya dayalı olarak aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılamaz?
A) Sınıf küçük olabilir.
B) Öğrenci sayısı fazla olabilir.
C) Ders tartışma ağırlıklı işlenecektir.
D) Öğretmen ağırlıklı ders işlenecektir.
E) Araç-gereç ve kaynak eksikliği olabilir.
16. Aşağıda verilen özelikler dikkate alındığında; öğretmenin nasıl bir yerleşim düzeni oluşturduğu söylenebilir?
I. Elips ya da dairesel olarak düzenlenebilir.
II. Karşılıklı oturan öğrenciler, birbirleriyle kolaylıkla iletişim kurabilirler.
III. Gerektiğinde öğrenciler, sandalyelerinin yönünü değiştirerek tahtayı ya da perdeyi rahatlıkla izleyebilirler.
A) U düzeni
B) Ekip çalışması
C) Geleneksel
D) Konferans masası
E) Bireysel
17. Aşağıdakilerden hangisi Türk Milli Eğitim Sisteminde yapılan yeni düzenlemeler içerisinde ver almaz?
A) Yükseköğretime sınavsız geçebilme hakkı
B) Mesleki eğitimin denetimine sektörlerin katılabilmesi
C) Öğretmenlerin hizmet içi eğitim yoluyla eğitilmesi
D) Vakıfların meslek yüksekokulu açabilmesi
E) Ortaöğretimin yeniden yapılandırılması
18. Okulla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Okul işleyişini sürdürmek için çevreden bir takım girdiler alır ve çıktılar verir.
B) Okulun amaçlarının gerçekleşmesi bir süreci gerektirir.
C) Okul birbirine katkıda bulunan pek çok alt sistemden oluşur.
D) Okul, toplumsal istemleri gerçekleştirmek için oluşturulmuş bir örgüttür.
E) Okulun çevresini yönetici, uzman, öğretmen personel ve öğrenciler oluşturur.
19. Öğretmenin program geliştirme konusunda bilgi sahibi olmasının en önemli gerekçesi nedir?
A) Programın uygulayıcısı konumunda bulunması
B) Eğitim programlarının sürekli değişime uğraması
C) Programların uygulanmasındaki esneklik
D) Öğretim teknolojilerindeki değişmeler
E) Öğrenci niteliğindeki farklılıklar
20. Öğretmenlik mesleğinin profesyonel bir meslek olduğunun en önemli göstergesi hangisidir?
A) Öğretmenlik eğitimi almayanların mesleğe girememesi
B) Sendikal haklarının bulunması
C) Devlet tarafından maaş ödenmesi
D) Çalıştığı bir görev yerinin bulunması
E) Öğretmen yetiştiren kurumların bulunması
TEST – 9
1. Hangisi ders işlenirken öğretmenin dikkat etmesi gereken fiziksel hareketlerden biri değildir?
A) Göz iletişimi
B) Vücut hareketleri
C) Ses tonu
D) Jest ve mimikler
E) Mesafe-uzaklık
2. Göz iletişimiyle ilgili olarak hangisi yanlıştır?
A) Öğretmen doğrudan öğrencinin gözüne bakmalıdır.
B) Öğretmen göz iletişimini sistematik (önce sağa, sonra sola vb..) olarak yapmalıdır.
C) Belirli bir grupla değil, öğrencinin bütünüyle göz iletişimi sağlanmalıdır.
D) Göz iletişimi sınıfı denetim altında tutmaya yardımcı olur.
E) Göz iletişimi sözel olmayan dönüt işlevi sağlar.
3. Eğitim bir sistem olarak değerlendirildiğinde, eğitimi sisteminin işlemler öğesini aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
A) Eğitim durumları
B) Davranış değişiklikleri
C) Değerlendirme
D) Hedefler
E) Dönüt
4. Uzak, genel ve özel hedefler birbirleriyle tutarlı olmalı ve birbirlerini desteklemelidir. Hedeflerin birbirini desteklememesi ve çelişmesinin doğuracağı en önemli sonuç ne olabilir?
A) Bireye doğru davranışlar kazandırılmamış olur.
B) Toplum ve birey arasında uyum kurulamaz.
C) Öğrencilerin beklentileri karşılanamaz.
D) Toplumun beklentileri karşılanamaz.
E) Bireyin davranışları ölçülemez.
5. Çocuklara ve gençlere dünyanın hem manevi hem de maddi gerçeklerini tanıtacak bilgilerin verilmesi gerektiğini savunan eğitim felsefe hangisidir?
A) İlerlemecilik (Progressivism)
B) Yeniden Kurmacılık (Reconstructionism)
C) Esasicilik (Essentialism)
D) Daimicilik (Prennialism)
E) Gerçekçilik (Realism)
6. (I. istenilen) nitelikte yapma, (II. istenilen) sürede yapma ve (III. İstenilen) yeterlilikte yapma davranışları devimsel alanın hangi basmağıyla ilgilidir?
A) Uyarılma
B) Kılavuz denetiminde yapma
C) Beceri haline getirme
D) Uyum
E) Yaratma
7. “Duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak anlatabilme” şeklinde ifade edilen bir hedefte ne tür bir yanlışlık bulunmaktadır?
A) Öğrenme ürününü yansıtmamaktadır.
B) Öğrenci davranışına dönük değildir.
C) Yeterince genel ve sınırlı değildir.
D) Gerçekleştirilebilir değildir.
E) Gözlenebilir değildir.
8. Aşağıda verilen hedefler, hangi eğitim kademesinin genel hedeflerini yansıtmaktadır?
I. Her Türk çocuğuna iyi bir vatandaş olmak için gerekli temel bilgi, beceri, davranış ve alışkanlıkları kazandırmak, onu milli ahlak anlayışında yetiştirmek
II. Her Türk çocuğunu ilgi, istidat ve kabiliyetleri yönünden yetiştirerek hayata ve üst öğrenime hazırlamak
A) Okulöncesi eğitim
B) Temel eğitim
C) Ortaöğretim
D) Yükseköğretim
E) Mesleki teknik eğitim
9. Aşağıdakilerin hangisi yapılandırmacılıkla ilgili olarak söylenemez?
A) Yapılandırmadık öğretim değil, bilgi ve öğrenme ile ilgili bir kuramdır.
B) Eğitim programında tümdengelim ve temel kavramlara ağırlık verilmektedir.
C) Bilginin transferi ve yeniden yapılandırılması söz konusudur.
D) Öğrenciler bireysel olarak çalışır.
E) Bilgi sübjektif, deneysel ve bireyseldir.
10. Hangisi geleneksel öğretim programlarını en gerçekçi bir biçimde özetlemektedir?
A) Düz anlatım-sabit sıra -kitap ağırlıklı-sabit bilgiler
B) Öğretmen merkezli-test sorulan-bilgiyi yapılandırma-disiplin
C) Soru sormayan öğrenci-ezber öğrenme-öğrenci merkezli-problem çözme
D) Klasik yazılı-öğretmen yönlendirici-davranış kazandırma-katılımcı sınıf düzeni
E) Öğrenci pasif-içerik ağırlıklı-araştırma ön planda-kavramaya dayalı davranışlar
11. Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı için hangisi söylenemez?
A) Gerçek yaşamın konu ve uygulamalarına dayalıdır.
B) John Dewey, Kilpatrick ve Bruner’in öğrenmeye ilişkin görüşlerinin bir sentezidir.
C) Disiplinler arası problem çözme yaklaşımını esas alır.
D) Değerlendirmede önem ürünün değerlendirilmesindedir.
E) Öğrenci merkezli öğrenmeyi temel alarak küçük gruplarda birlikte öğrenme esastır.
12. Eğitimin uzak hedefleriyle ilgili olarak hangisi söylenemez?
A) Uzak hedef topluma kazandırılması öngörülen “ideal insan’ın nitelikleridir.
B) Uzak hedefin ifadesinde soyut bir dil kullanılır.
C) Uzak hedefin anlaşılması güçtür, farklı yorumlara yol açabilir.
D) Uzak hedefi belirleyen yetkili bir kurum yoktur.
E) Uzak hedefin kapsadığı nitelikler çok fazladır.
13. Devimsel davranışları ölçmek için en uygun yol;
A) Sözlü sorular sormaktır
B) Problem çözdürmektir
C) Davranışları gözlemektir
D) Test sınavı yapmaktır
E) Tutum ölçekleri kullanmaktır
14. Aşağıdakilerden hangisi “program karar ve koordinasyon grubu” içerisinde Milli Eğitim Bakanlığı temsilcisi olarak yer almaz?
A) İlgili genel müdür ya da yardımcısı,
B) Talim terbiye kurulu temsilcisi
C) Teftiş kurulu temsilcisi
D) Program dairesinden uzman bir kişi
E) Öğretmen örgütlerinin temsilcisi
15. Verilen program geliştirme modellerinden hangisi ya da hangilerinde tümevarım yaklaşımı benimsenmektedir?
I. Taba Modeli
II. Tyler Modeli
III. Oliva Modeli
IV. Sylor-Alexander-Lewis Modeli
A) Yalnız I B) I ve II C) II ve III D) Yalnız IV E) III ve IV
16. Toplumdaki baskı gruplarının isteklerinden hareket ederek ihtiyacın belirlenmesi yaklaşımı hangisidir?
A) Farklar yaklaşımı
B) Analitik yaklaşım
C) Demokratik yaklaşım
D) Otokratik yaklaşım
E) Betimsel yaklaşım
17. Konuların yeri geldikçe tekrar tekrar öğretilmesi söz konusu olduğunda, içeriği hangi programlama yaklaşımına göre düzenlemek doğru olur?
A) Modüler B) Sarmal C) Pramitsel D) Konu Ağı E) Doğrusal
18. Öğretmen yetiştiren kurumların eğitim programlan değerlendirildiğinde, öğretmenlik mesleğini diğer mesleklerden ayıran yeterlilik alan/alanları hangisi/hangileridir?
I. genel kültür
II. alan bilgisi
III. meslek bilgisi
A) I B) II C) III D) I-III E) II-III
19. Program geliştirme çalışmalarının her aşamasında yararlanılmakla birlikte, özellikle hedeflerin oluşturulabilirlik ve ulaşılabilirlik açısından belirlenmesinde hangisi daha fazla etkilidir?
A) Eğitim sosyolojisi
B) Eğitim ekonomisi
C) Eğitim felsefesi
D) Eğitim psikolojisi
E) Eğitim tarihi
20. Okul-toplum ilişkilerinde, olması gerekenler açısından aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kültürel değerlerin aktarımı okulun temel işlevidir.
B) Toplumu ve kültürel değerleri geliştirecek bireyler okullarda yetişmelidir.
C) Eğitim etkinliklerinin geliştirilmesinde toplum kaynaklarından yararlanılmalıdır.
D) Toplum bireylerin gizil güçlerini geliştirecek iş imkanları sunmalıdır.
E) Toplumun sorunlarının çözümünde okul sorumlu olmamalıdır.
TEST -10
1. Biçki-nakış kursları, asker yetiştirme ve ilkokul eğitimi hangi eğitim kavramıyla açıklanabilir?
A) Örgün eğitim
B) Yaygın eğitim
C) Formal eğitim
D) İnformal eğitim
E) Halk eğitimi
2. Hangisi informal eğitim için söylenemez?
A) Gelişigüzel kültürlemeyle gerçekleşen eğitimdir.
B) Belirli bir plan, program uygulanmaz.
C) Öğrenmeler daha çok gözlem ve taklit yoluyla gerçekleşir.
D) İş başında eğitim informal eğitim kapsamında yer alır.
E) İnformal eğitimde profesyonel bir öğretmen yoktur.
3. Aşağıdakilerden hangisi cumhuriyet döneminde eğitimde gerçekleştirilen yeniliklerden değildir?
A) Eğitimde yeniden yapılanmaya gidilmiştir.
B) Öğretim birliği yasasıyla tüm okullar Milli Eğitim Bakanlığına bağlanmıştır.
C) Eğitimin amacı laik ve Atatürk ilkelerine bağlı insan tipi yetiştirmek olmuştur.
D) Lâtin harfleri kabul edilmiştir.
E) Yeni öğretim yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır.
4. Hangisi Türkiye’de 21. yüzyılda eğitimle ilgili beklenen gelişmeler arasında daha fazla öncelik taşımaktadır?
A) Eğitimin tamamen özelleştirilmesi
B) Kitle eğitimi ve bireysel eğitimin birleştirilmesi
C) Yeni yöntem, teknik ve ortamların keşfedilmesi
D) Eğitim seviyesinin yükselerek yaşam boyu eğitime dönüşmesi
E) Eğitimin öneminin anlaşılması
5. Hedeflerin bir muhteva ile kenetli olması ne demektir?
A) Hedeflerin konu başlıkları olarak ifade edilmesi
B) Hedeflerin bilişsel, duyuşsal ve devimsel alanlara göre ayrı ayrı belirlenmesi
C) “Problem çözme gücü” yerine “fizikteki temel problemleri çözme gücü” şeklinde belirtilmesi
D) “Bilimsel yöntemi kavrayabilme ve etkili bir biçimde kullanabilme” ifadesinin bilme ve kullanabilme şeklinde iki ayrı hedefe dönüştürülmesi
E) Hedeflerin bir öğrenme ürününü göstermesi
6. “Birey amaca ne oranda ulaştığını bildiği zaman, öğrenme daha hızlı olur.” ifadesi eğitim durumlarının düzenlenmesinde neye dikkat edilmesi gerektiğini vurgulamaktadır?
A) İpucu B) Düzeltme C) Dönüt D) Güdüleme E) Strateji
7. “Dersin geliştirme bölümünde ve öğretimin ilk aşamalarında başarılı olmak, öğretimin etkililiğini artırır.” ifadesiyle esas olarak anlatılmak istenen nedir?
A) Basit, kolay ve somut davranışların önce öğretilmesi
B) Zor ve soyut kavramlarla öğrencilerin hiçbir zaman karşı karşıya getirilmemesi
C) Dersin başında öğrencinin güdülenmesi
D) Öğrenciye sunulacak davranışın bir bütünlük içerisinde öğretilmesi
E) Öğrencilerin kendi yaşantılarından örneklerin verilmesi
8. “Birey, yeni içeriği, daha önceki etkili olarak öğrendiği içerikle ilişki kurmak suretiyle öğrenir.” ifadesiyle & sas olarak anlatılmak istenen nedir?
A) Olumlu transfer
B) Geçmiş yaşantıların önemi
C) Öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerini belirlenmesi
D) Dersin başında önbilgilerin hatırlatılması
E) Günlük yaşantılarla konunun ilişkisinin kurulması
9. “Devimsel davranışların kazandırılmasında, ilk aşamada uygulamanın uzun ve kesintisiz yapılması yerine, kısa aralıklarla yapılması daha etkilidir” ifadesiyle esas olarak anlatılmak istenen nedir?
A) Kas hareketlerinin yoğun olarak kullanıldığı davranışlarda, kaslar dinlendirilmelidir.
B) Devimsel davranışlarda tekrar ö-nemlidir.
C) Becerilerin tam olarak öğrenilmesi gerekir.
D) Davranışlar bir bütünlük içerisinde sunulmamalıdır.
E) Beceri öğretiminde zaman önemli değildir.
10. “Öğrenci kendisi için anlamlı olan içeriği daha iyi öğrenir” ifadesinden hangi anlam çıkarılamaz?
A) Öğrenci esas amacı iyi anlarsa, gerekli olan alt yeterlilikleri daha iyi görür.
B) Öğretmen derse çözmek için problem getirecekse, getirdiği problem öğrencinin daha önce çözdüğü problem olmalıdır.
C) Öğrencinin karşılaştığı günlük sorunlarla, dersin içeriği arasında ilişki kurmak gerekir.
D) Dersin giriş bölümünde öğrenci hedeflerden haberdar edilmelidir.
E) Öğretmenin gönderdiği mesajlar, öğrencinin algılayabileceği kadar açık ve anlaşılır olmalıdır.
11. Hangisi eğitim programlarında duyuşsal hedeflerin ihmal edilme nedenlerinden birisi olamaz?
A) Fazla zaman alması
B) Ölçmenin güç olması
C) Çok çeşitli araç-gereç ve ortamlar gerektirmesi
D) Gereksiz olması
E) Maliyetinin yüksek olması
12. Hangisi program geliştirmenin neden devamlılık gerektiren bir süreç olduğunu açıklayan bir gerekçe değildir?
A) Bilgi ve teknolojideki değişime ayak uydurmak için
B) Öğrencilere eskimiş bilgileri öğretmemek için
C) Yeni yöntem ve teknikleri programlara uyarlamak için
D) Toplumla bireyin uyumunu sağlamak için
E) Öğrencilerin sürekli değerlendirilmesi gerektiği için
13. Program geliştirme açısından, mezunları izlemenin temel amacı nedir?
A) Okulun ürünü olan mezunlar değerlendirildiğinde, programın eksik ve aksak yönleri tespit edilebilir.
B) İlerleyen yıllarda mezunları bir araya toplama şansı doğar.
C) Gerektiğinde yanlarına öğrenci gönderilebilir (staj, bilgi vb.).
D) Okulun ihtiyaçlarını karşılamak için para toplanabilir.
E) Derslerde mezunların nerelerde çalıştıkları örneklendirilerek öğrenciler bilgilendirilebilir.
14. Programın değerlendirilmesi sonucunda öğrencilerin istenen davranışları kazanamadıkları belirlendiğinde ilk yapılması gereken hangisidir?
A) Programın tasarım modelinin uygunluğunu değerlendirmek
B) Anlatılan konularda yanlışlık olup olmadığını belirlemek
C) Hangi araç ve ortamların kullanılması gerektiğini düşünmek
D) Hedefleri gerekli ilkeler açısından kontrol etmek
E) Anlatılan konulara yeni bilgiler eklemek
15. Aşağıda verilen maddeler hangi başlık altında toplanabilir?
I. Yatay boyuta hedef ve davranışlar yazılır.
II. Dikey boyuta içerik yazılır.
III. İlişki kurmak için davranışlarla, konuların kesiştiği yere X işareti konur.
A) Ünite analiz tablosunun hazırlanması
B) Belirtke tablosunun hazırlanması
C) Hedeflerin davranışa dönüştürülmesi
D) Eğitim durumlarının kontrol edilmesi
E) içeriğin düzenlenmesi
16. Aşağıda verilen yaklaşımlar ne ile ilgilidir?
I. Doğrusal programlama yaklaşımı
II. Sarmal programlama yaklaşımı
III. Modüler programlama
A) İhtiyaç saptama teknikleri
B) İçeriğin düzenlenmesi
C) Program değerlendirme modelleri
D) Eğitim durumlarının düzenlenmesi
E) Program geliştirme modelleri
17. Endüstri öncesi dönemde, ders kitaplarında resimlerin yer almasını ve çevredeki somut nesnelerin öğretimde kullanılmasını savunarak, program geliştirme alanına büyük katkı getiren bilim adamı hangisidir?
A) Charters B) Bobbit C) Comenius D) Frobel E) Herbert
18. Herkes için ayrı bir eğitim programı hazırlanmalı görüşü;
A) Davranışçılara aittir.
B) Bilişsel alancılara aittir.
C) Hümanistiklere aittir.
D) Yapılandırmacılığa aittir.
E) Böyle bir görüş yoktur.
19. Aşağıda belirtilen öğrenci tiplerinden hangisinin eğitim durumları düzenlenirken, sınıfta sorun teşkil etmeyeceği söylenebilir?
A) Üstün yetenekliler
B) Öğrenim dilini iyi bilmeyenler
C) Özürlüler
D) Çok konuşanlar
E) Yavaş öğrenenler
20. İstenmeyen davranışlar öğrenciler tarafından ilgi çekme amacıyla yapıldığında, öğretmenin kullanacağı en uygun strateji aşağıdakilerden hangisidir?
A) Doğru davranışı göstermek
B) Sınıfı sözlü olarak uyarmak
C) Görmezden gelmek
D) Fiziksel müdahale bulunmak
E) Yanına yaklaşmak
2013 YILI PROGRAM GELİŞTİRME TEST ÇÖZ-10 ADET
0 yorum:
Yorum Gönder