2013 YILI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TESTİ İNDİR

4 Mart 2013 Pazartesi

2013 YILI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TESTİ İNDİR, 2013 YILI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TESTİ , 2013 YILI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TESTİ , 2013 YILI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TEST SORULARI

 

 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

 

TEST-1

 

1. Hangileri bilgi düzeyindeki davranış­ların öğretim hedefi olarak seçilme­sinin sebeplerindendir?

I.    Belli alandaki bilgilerin hiç değiş­memesi

II.   Ezber sayesinde öğrencilerin zeka­larının gelişeceği

III.  Daha   ileriki   öğrenmelere   temel oluşturması

VI.  Öğretiminin ve ölçülmesinin kolay olması

A)  I-II              B)  I-III            C)    II-IV        D)   I-II-IV       E)   Hepsi

 

2. Hangisi bir öğretmenin derste örnek vererek açıkladığı bir ilkenin kavran­dığının kanıtıdır?

A)   İlkenin tanımı yazılı bir şekilde ve­rildiği zaman adını söylemek

B)   İlkenin adı verilince dersteki örneğin aynısını yazmak

C)  İlkeyi derste verilenden farklı bir ör­nekle açıklamak

D)  İlkeyi derste verilen örnek ve ifadey­le açıklamak

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

3. Bir coğrafya öğretmeni çoktan seç­meli bir sınavda öğrencilerine bir grafik vermiş ve öğrencilerin grafiğe göre verilen seçeneklerden yanlış olanını bulmasını istemiştir. Bu du­rumda öğretmen hangi bilişsel dü­zeydeki davranışı ölçmek istemiştir?

A) Bilgi           B) Kavrama C)  Uygulama                      D) Sentez      E) Değerlendirme

 

4. Aşağıdaki eylemlerden hangisi ders kitabında bir örnekle açıklanan bir il­kenin kavrandığına kanıttır?

A)  İlkenin yazılı biçimi verildiği zaman adını söylemek

B)  İlkeyi kitapta verilen örnek ve ifade ile söylemek

C)  İlkenin adı verilince ders kitabındaki ifadesini yazmak

D)  İlkeyi ders kitabındakinden farklı bir örnekle açıklamak

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

5.   Hangisi ya da hangileri sentez basamağındaki davranışlardır?

I.    Bir cümleyi öğelerine ayırmak

II.    Bir grafiği sözel bir ifadeye dönüş­türme

III.   Eldeki verilerle ilgili ve tutarlı uygun hipotezler kurabilme

VI. Belli davranıştan ölçmek için özgül test maddeleri geliştirme

A) Yalnızca I             B) I-II               C)  I-III            D) III-IV         E) Hepsi

6.   Bir başarı testi için Belirtge tablosu hazırlayan bir birey en az hangi dü­zeydeki bir davranışı sergilemiş olur?

A)  Bilgi          B)  Kavrama  C)  Uygulama                       D)  Analiz      E)  Sentez

 

 

7.   Bilişsel alanda öğretim hedeflerinin sınıflandırılmasında üçüncü aşama hangisidir?

A)   Bilgi         B)  Uygulama                      C)  Kavrama D)  Sentez     E)   Değerlendirme

 

8.   Öteleme hangi bilişsel aşamanın ba­samağıdır?

A) Bilgi           B) Uygulama                        C) Kavrama D) Analiz       E)  Değerlendirme

 

9.   Olguların bilgisi hangi bilişsel aşa­mada yer alır?

A)  Kavrama  B)  Analiz      C)  Uygulama                       D)  Sentez     E)   Bilgi

 

10. Bir  yüksek   lisans   öğrencisinden kendisinin   belirlediği   bir  konuda araştırma yapıp, sonuçlan rapor ha­linde getirip sunması istenmiştir. Bu işlemi başarıyla yapan öğrenci en az hangi düzeydeki davranışı göstermiş olur?

A)  Kavrama  B)  Analiz      C)  Uygulama                       D)  Sentez    E)   Değerlendirme

 

11. Bir konu ile özgün bir iletişim iletme hangi bilişsel aşamayı gösterir?

A)  Analiz      B)  Sentez    C)   Kavrama                        D)   Bilgi        E)   Değerlendirme

 

12. Hangisi en alt düzey bilişsel beceri alanıdır?

A)  Sentez     B)  Analiz      C)   Bilgi        D)   Değerlendirme E)   Uygulama

 

13. Bir edebiyat öğretmeninin çoktan seçmeli bir testte öğrencilerinden, verilen beyitteki en belirgin söz sa­natını bulmalarını istemesi öğretme­nin hangi düzeydeki davranışı ölç­mek istediğinin kanıtıdır?

A)   Bilgi         B)   Kavrama             C)   Uygulama          D)  Analiz      E)   Sentez

 

14. Çoktan seçmeli testlerle ölçülebile­cek en üst düzey bilişsel davranış hangisidir?

A)  Uygulama                       B)   Kavrama C)  Analiz      D)  Sentez    E)   Bilgi

 

 

 

15. Hangisi bir bireyde “iç ölçütle” de­ğerlendirme davranışının oluştuğu­nun kanıtadır?

A)   Bir deyimin anlamını açıklamak

B)   Bir öykünün ana fikrini özetlemek

C)   Bir makaledeki birbiriyle çelişen iki düşünceyi göstermek

D)   Projesini gördüğü bir aletin nasıl ça­lıştığını kestirmek

E)   Formülü verilen bir kimyasal mad­denin adını söylemek

 

16.  Bloom’un bilişsel davranışlar ile ilgili aşamalı sınıflandırmasında hangileri sırası ile peş peşe gelir?

A)   Bilgi-analiz

B)  Analiz-değerlendirme

C)  Sentez-analiz

D)   Kavrama-uygulama

E)   Uygulama –değerlendirme

 

17. Sentez düzeyinde bilişsel davranışı ölçmede en uygun ölçme aracı han­gisidir?

A)  Kısa cevaplı testler

B)  Çoktan seçmeli testler

C)  Doğru-yanlış testleri

D)  Yazılı yoklamalar

E)   Eşleştirme maddeleri

 

18.  Bir öğretmen adayının öğretim ko­nusu ile ilgili hangi öğretim yöntem­lerini kullanacağını açıklaması, onun hangi  bilişsel  aşamada  olduğunu gösterir?

A) Uygulama            B) Analiz       C) Sentez      D) Değerlendirme   E) Kavrama

 

19. Bilişsel davranışların uygulama ba­samağında ölçülebilmesi için ölçme durumunun verdiği problem nasıl olmalıdır?

A)  Hatırlamayı önlemelidir

B)  Uygulanacak ilkeyi de vermelidir

C)  Cevaplayıcı için yeni olmalıdır.

D)  Uygulanacak ilkenin değerlendiril­mesini gerektirmelidir

E)   Cevaplayıcıdan çözümleme isteme­lidir

 

20. Bir psikoloji öğretmeni kopyanın sı­nav puanlarını nasıl etkileyeceğini çeşitli yönleri ile açıklamıştır. Öğret­men bu davranışı ile en az hangi aşamaya ulaşmıştır?

A) Değerlendirme    B) Analiz       C) Yorumlama         D) Kavrama  E) Çevirme

 

 

TEST – 2

 

1.   Duyuşsal davranış ölçülerinin kulla­nımı hangi durumda doğru olmaz?

A)  Öğrencileri   okul   dışı   etkinliklere yönlendirmek

B)  Meslek seçiminde öğrencilere yol göstermek

C)  Öğrencileri  derslerine  çalışmaları için güdülemek

D)  Sınıf geçme notuna karar vermek

E)  Ödül alacak öğrencileri belirlemek

 

2.   Aşağıdakilerden hangisi felsefe der­sini öğrenmek için motive (güdülen­miş) olmanın bir göstergesi olarak düşünülebilir?

A)   Felsefeden hoşlandığını söylemek

B)  Felsefe konusunda ders dışı çalış­mak

C)  Felsefe ile ilgili tartışmalara katıl­mak

D)   Felsefe ile ilgili  televizyon programlarını seyretmek

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

3.   Hangisi “Grup çalışmalarına ilgi duyma” hedefine ulaşıldığının gös­tergesi olarak nitelendirilebilecek en geçerli davranıştır?

A)  Bir gruba katılarak grup kararlarını etkilemek

B)   Bir gruba katılarak çalışmaları izle­mek

C)  Bir  grubun   üyeleriyle   arkadaşlık kurmak

D)  Grupla çalışma yöntemi konusunda bir kitap okumak

E)   Grup çalışmasının yararından bah­setmek

 

 

 

 

4. Duyuşsal alanla ilgili hedefler açık ve gözlenebilir olmalıdır. Aşağıdaki hangi duyuşsal hedef bu anlamda uygun değildir?

A)  Öğrenci çalışmayı sevecektir.

B)  Öğrenci tartışmaya gönüllü katıla­caktır.

C)  Öğrenci yan yıl boyunca istediği bir romanın özetini verecektir.

D)  Öğrenci bir hafta boyunca gönüllü olarak sınıftaki çiçekleri sulayacak­tır.

E)  Öğrenci   matematik   problemlerini ödev verilmeden yapacaktır.

 

5.  Duyuşsal alanla ilgili öğretim hedef­lerinin hangisi ikinci sırada yer alır?

A)  Alma

B)  Tepkide bulunma

C)  Değer verme

D)  Örgütleme

E)   Bir değerler bütünüyle nitelenmişlik

 

6. Kaygı ölçüleri, aşağıdaki kullanılış yerlerinin hangisi için en geçerli olur?

A)  Öğrencilere   okul   çalışmalarında rehberlik etmek

B)  Sınıf geçme notu vermek

C)  Kaygılı öğrencileri cezalandırmak

D)  Öğrencileri mesleğe yöneltmek

E)   Öğrencileri   grup  çalışmaları   için güdülemek

 

7. Matematik dersini öğrenmek için gü­dülenmiş olmanın göstergesi aşağıdakilerden hangisidir?

A)  Matematikten  hoşlandığını  söyle­mek

B)  Matematikle ders dışı ilgilenmek

C)  Matematik konularındaki tartışmala­ra katılmak

D)  Matematikten ödev yapmak

E)   Hepsi

 

 

 

 

8. Halkoyunları oynama gibi bir beceri­nin ölçülmesinde beceriyi oluşturan davranışın analizi ölçmeci için en çok neye yarar?

A)  İcranın gözlenip puanlamasını ko­laylaştırır.

B)  İcra sırasının belirlenmesini kolay­laştırır.

C)  Değerlendirmede eşitliği sağlar.

D)  Oyuncuların  kendilerini  değerlen­dirmelerini sağlar.

E)  Oyunun gösteri süresini belirlemeyi kolaylaştırır.

 

9. Öğrenci becerileri ile bir ürün ortaya çıkarılmıştır. Bu becerinin ölçülme­sinde hangi puanlama yöntemi kul­lanılır?

A)  Belli birim zamanında tamamlanan ürün sayısına puan verme

B)  Ürünün mükemmelliğine puan ver­me

C)  Hatalı davranışlardan puan kırma

D)  Ürünün yapılış şekline puan verme

E)  Hepsi

 

10. Hangisi bir becerinin ölçülmesinde gözlenmesi gerekli “kritik” davranış­tır?

A)  Beceriye temel olan bilişsel davra­nış

B)  Beceriyi hızlandıran hareketler

C)  Becerinin başarılmasından doğan duyuşsal davranış

D)  Becerinin mükemmelliğini etkileyen hareketler

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

11. Bir ürün ortaya çıkaran becerilerin ölçülmesinde, aşağıdaki puanlama yöntemlerinden hangisi kullanılır?

A)  Birim zamanda tamamlanan ürünle­ri saymak

B)  Ürünün hatalarında puan kırmak

C)  Ürünün mükemmelliğine puan ver­mek

D)  Ürünün yapılmasındaki hatalı dav­ranışlardan puan kırmak

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

 

 

 

12. Bir yazılı yoklamanın planında aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?

A)  Planların kullanılış amacı

B)  Puanlama anahtarı

C)  Sınavın kapsayacağı konular

D)  Soruların ölçeceği davranışlar

E)  Cevaplama süresi

 

13. Hangi ifadede yazılı yoklama doğru olarak anlatılmaktadır?

A)  Cevaplan bir anahtarla puanlanabilen sınav

B)  Bir uygulayıcı gözetiminde puanla­nan sınav

C)  Sorulan geniş kapsamlı olan sınav

D)  Sorulan yazılı kompozisyon gerekti­ren sınav

E)  Sorulan cevaplayıcıya yazılı verilen sınav

 

14. Yazılı yoklamaların kısa cevaplı test­lere nazaran geçerlilik düşük olma­sının sebebi nedir?

A)  Puanlayıcı yanlılığı

B)  Değerlendirme güçlüğü

C)   Soru güçlüğü

D)  Yoklanabilen kapsamın sınırlılığı

E)   Cevaplama süresinin uzunluğu

 

15. Hangisi yazılı yoklamaların çoktan seçmeli testlere nazaran yaygın kul­lanılma sebeplerinden biri değildir?

A)  Yazılı yoklamaların hazırlanmasının daha kolay olması

B)  Çoktan seçmeli testlerin yeni tanı­nıyor olması ve geliştirilmesi için daha çok bilgi ve beceri gerektirme­si

C)  Çoktan seçmeli testler ile üst zihin­sel becerilerin ölçülmesinin zor ol­ması

D)  Çoktan  seçmeli  testlerin objektif puanlanabilmesi

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

 

 

16. Yazılı yoklamalarda cevaplayıcının yazısının okunaksız olması ne gibi bir sakınca yaratır?

A)  Puanlama güçlüğü

B)  ölçütün geçersizliği

C)  Yorumlama hatası

D)  Soru belirsizliği

E)   Kapsam darlığı

 

17. Bir matematik öğretmeni, sonuçlarını öğrencilerin öğrenme eksikliklerini ve güçlüklerini ortaya çıkarmak amacıyla bir yazılı yoklama sınavı hazırlamıştır. Bu bağlamda matema­tik öğretmeni hangi puanlama yön­temini kullanırsa en uygun olur?

A)  Sıralama

B)  Sınıflama

C)  Genel izlenimle puanlama

D)  Analitik anahtarla puanlama

E)   Yukarıdakilerden hiçbiri

 

18. Bir öğretmen bir yazılı yoklama kağı­dını baştan sona okuyup 10 puan vermiştir. Bu puanlama yöntemine ne ad verilir?

A)  Analitik anahtarla puanlama

B)  Genel izlenimle puanlama

C)  Okuma ile puanlama

D)  Yargılama ile not verme

E)   Hatalardan puan kırarak not verme

 

19. Hangisi yazılı yoklamalarda puanla­ma yanlılığını önler?

A)  Cevaplayıcıların   kimliklerinin   giz­lenmesi

B)  Kısa cevap gerektiren soruların ha­zırlanması

C)  Soruların önceden denenmesi

D)  Cevaplamaya bol süre verilmesi

E)   10 yerine 100 ile puanlama

 

 

20. Hangisi yazılı yoklamaları puanlar­ken birden fazla puanlayıcı kullanıl­masının en önemli sebebidir?

A)  Hızlı puanlama yapmak

B)  Puanlama hatalarını ortaya çıkar­mak

C)  Puanlayıcıdan kaynaklanan yanlılık­ları önlemek

D)  Puanların güvenirliğini artırmak

E)   Puanlamayı daha kolay hale getir­mek

 

TEST – 3

 

1. Hangi ölçek türünde “O” yokluğu ifa­de eder?

A) Eşit aralıklı           B) Sınıflamalı              C)  Eşit aralıklı       D) Eşit oranlı               E) Hiçbiri

 

2. Bazı durumlarda puanlayıcı bir ceva­bı puanlarken aynı kağıtta daha önce puanladığı bir cevabın etkisinde kalmaktadır. Bu durumu önlemek için aşağıdakilerden hangisinin ya­pılması gerekmektedir?

A)   Bütün kağıtlarda bir sorunun cevabı okunduktan sonra diğer soruya ge­çilir.

B)  Cevaplayıcıların kimlikleri gizlenir

C)   Puanlayıcı bir kağıdı iki defa okur

D)   Bütün kağıtlar değişik sıra ile iki de­fa okunur

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

3. Bir yazılı yoklama sırasında Ahmet bir soruyu istenilenden çok fazla ve gereksiz bilgi vererek cevaplamıştır. Bu durumda öğretmen o soruyu na­sıl puanlamalıdır?

A)  Ahmet’e yazdığı fazla bilgi oranında ek puan verilmelidir

B)  Ahmet’in puanını yazdığı fazla bilgi oranında kırmalıdır.

C)  Ahmet’e o sorudan sıfır puan ver­melidir

D)  Ahmet’in cevabındaki fazla ve ge­reksiz bilgileri dikkate almamalıdır.

E)  Ahmet’in o sorusunu geçersiz say­malıdır.

 

 

 

4.    Hangisi soruları bir veya birkaç keli­melik ifadelerle cevaplandırılan test tipidir?

A)   Çoktan seçmeli

B)   Doğru-yanlış

C)   Yazılı yoklama (Essey)

D)   Kısa cevaplı

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

5.    Bir psikoloji öğretmeni hazırladığı kısa cevaplı bir testte doğru cevapla­rın baş harflerini maddelerde vermiş­tir. Bu durum testte nasıl bir etki yaratmıştır?

A)   Doğru cevapların şans ile bulunma ihtimali azalır.

B)   Gereksiz ipucu verdiğinden puanın geçerliği düşer.

C)   Test kolaylaştığından puanın geçer­liği artar.

D)   Cevaplama kolaylaştığından puan hataları azalır.

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

6.    Kısa cevap tipindeki bir test ile yok­lanmak istenen bir bilgi eksik cümle yapısı   içinde   net   olarak   ifade edilemiyorsa ne yapılır?

A)   O bilgi testten çıkarılır.

B)   Maddenin ana fikri değiştirilir.

C)   Madde soru kipine çevrilir.

D)   Maddede cevap sayısı artırılır.

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

7. Maddeleri ya da birkaç kelimesi çı­kartılmış cümlelerden oluşan bir test, gerektirdiği cevaplama yöntemi ba­kımından hangi tiptendir?

A)  Doğru-yanlış   B)  Kısa cevaplı           C)  Seçmeli   D)  Eksik cümle     E)  Sınıflamalı

8. Eksik cümle yapısındaki test madde­lerinde, cümleden bir-iki kelime yeri­ne daha fazla kelime çıkarılması maddenin niteliği üzerinde nasıl bir etki yaratır?

A)  Madde güçleştiği için geçerliliği yük­selir

B)  Madde anlaşılmayacak kadar bozu­lur

C)  Madde birden fazla bilgi yokladığın­dan test kısalır

D)  Madde kolaylaştığı için güvenirliliği düşer

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri.

 

9. Yazılı yoklamalarda cevaplayıcının yazısının okunaksız olması ne gibi sakıncalar yaratır?

A)  Ölçütün geçersizliği

B)  Yorumlama hatası

C)  Soru belirsizliği

D)  Kapsam darlığı

E)   Puanlama güçlüğü

 

10. Bir öğrencinin felsefe dersinin yazılı yoklama sınavında bir soruya verdiği cevap, net olarak doğru-yanlış kate­gorilerinden hiç birisine girmemek­tedir. Böyle bir durumla karşılaşan öğretmen nasıl davranmalıdır?

A)  Soruyu yorumlayıp doğruluk dere­cesine göre puan vermelidir.

B)  O sorudan öğrenciye tam puan vermelidir.

C)  O sorudan öğrenciye “0″ puan ver­melidir.

D)  Diğer öğrencilerin cevaplarıyla kar­şılaştırıp ona göre puan vermelidir

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri.

 

11. Maddeleri “doğru” veya “yanlış” ola­rak nitelendirilebilen önermelerden oluşan bir test gerektirdiği cevap­landırma yöntemi bakımından hangi tiptendir?

A)  Çoktan seçmeli  B)  Sınıflamalı     C)  Kısa cevaplı            D)  Önermeli E)   Hiçbiri

 

12. Test maddelerinde kullanılan ifadele­rin ders kitaplarından aynen alınması test üzerinde nasıl bir etki yaratır?

A)  Ders kitabını okumamış bir öğrenci o soruyu cevaplayamaz

B)  Maddede gereksiz ipuçları bulun­maz

C)  Madde daha anlaşılır hale gelir

D)  Madde hatırlama yolu ile cevaplan­dırılabilir

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

 

 

 

13. Hangisi   doğru   yanlış   testlerinin olumsuz bir yanı değildir?

A)  Tahminle doğru cevabı bulma olası­lığı yüksektir.

B)  Üst zihinsel becerilerin ölçülmesin­de kullanılması zordur.

C) Öğrencilerin yanlış öğrendikleri yer­leri   ortaya   çıkarma   maksadıyla kullanılmaz.

D) Yanlış cevapların sürekli olarak sa­lık verilmesi eğitim hedefleri açısın­dan sakıncalıdır.

E)  Cevaplaması ve puanlaması çok zaman alır.

 

14. Hangisi öğrencilerin eksik ya da yan­lış öğrendiği noktaları belirlemede etkili değildir?

A)  Eşleştirmeli testler

B)  Doğru-Yanlış testleri

C)  Yazılı yoklamalar

D)  Çoktan seçmeli testler

E)   Kısa cevaplı testler

 

15. Hangisi doğru-yanlış testlerini hazır­larken dikkat edilmesi gereken bir husus değildir?

A)  Bir doğru yanlış maddesi kesinlikle doğru ya da kesinlikle yanlış olma­lıdır.

B)  Bir maddenin yanlışlığı önemsiz bir ayrıntıda saklı olmamalıdır.

C)  Mümkünde olumsuz ifade kullanılamamalıdır

D)  Doğru ve yanlış maddelerin ifadeleri yaklaşık olarak aynı uzunlukta ol­malıdır.

E) Doğru -yanlış maddelerin ifadeleri öğrencilerin ders kitaplarından ay­nen alınmalıdır.

16. Doğru yanlış tipindeki maddelerden oluşacak bir test hazırlayan bir öğ­retmen “doğru” (D) ve “yanlış” (Y) anahtarlanmış madde sayısını hangi oranda ayarlamalıdır?

A)  Yarısı Y, yansı D

B)  Beşte biri D, beşte dördü Y

C)  Üçte biri Y, üçte ikisi D

D)  Üçte ikisi Y, üçte biri D

E)   Beşte dördü D, beşte biri Y

 

17. Hangisi iyi hazırlanmış bir çoktan seçmeli testte bulunması gereken bir özellik değildir?

A)  Madde kökünde daha seçenekler okunmadan göze çarpan temel bir fikir olmalıdır.

B)   Madde kökü basit ve yalın olarak ifade edilmelidir.

C)  Seçenekler ve madde kökü arasın­da dilbilgisi açısından bir uygunluk olmalıdır.

D)  Seçenekler arasında eş veya zıt an­lamlı ifadeler bulunmamalıdır

E) Zor maddelerin kökünde cevaplayıcıyı doğru cevaba yönlendiren ipuç­ları bulunmalıdır.

 

18. Hangisi çoktan seçmeli testlerde “hepsi” seçeneğinin kullanılmaması gereken bir durumdur?

A)  Madde kökü olumsuz yapıdaysa

B)  Madde kökünde en doğru cevap is­teniyorsa

C)  Aynı   anlama   gelen   seçenekler mevcutsa

D)  Seçenekler arasında binişildik varsa

E)   Kökteki sorunun birden fazla yanlış cevabı varsa

 

19. Hangisi çoktan seçmeli testlerin öze­liklerinden biri değildir?

A)  Kısa zamanda doğru ve nesnel ola­rak puanlanabilir.

B)  Cevaplandırılması çok az zaman alır.

C)  Çok sayıda madde içerir ve bu sa­yede testin güvenirliği artar.

D)  Üst zihinsel becerileri ölçmede etki­lidir.

E)   Kısa süre içinde çok fazla özelliği ölçebilir.

 

20. Hangisi çoktan seçmeli testlerde “çift olumsuz” ifadelerden kaçınmak için etkili bir yöntemdir?

A)  Madde kökü olumsuz soru kipine dönüştürülür

B)  Madde olumlu kipte yazılır

C)  Maddedeki olumsuzluk eklerinden biri atılır

D)  Madde eksik cümle yapısına dönüş­türülür

E)  Yukarıdakileri hiçbir

 

TEST – 4

 

1. Hangisi ya da hangileri çoktan seç­meli testlerde kullanılan “ortak kök­lü” formun özelliklerindendir?

I.    Öteki sorunun birden fazla doğru cevabı vardır

II.    Kökte önemli bir problem sorulur

III.   Kökteki soruya en az iki takım çeldirici yazılır

IV.  Birden fazla madde aynı ölçme du­rumuna dayanır

A) Yalnızca I    B) II-III         C)   III-IV        D)   I-III-IV      E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

2. Çoktan seçmeli testlerde anahtarlanmış cevabı birden fazla olan mad­delerin kullanılması ne gibi bir sa­kınca yaratır?

A)   Madde yazmak güçleşir

B)   Çeldirici yazmak güçleşir

C)   Puanlama ve madde analizi güçle­şir

D)   Madde seçenek sayısı azalır

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

3. Bir testte birkaç tane maddenin ortak kökü olarak yazılması nasıl bir fayda sağlar?

A)  Test kısalır

B)   Maddeler birbirinden bağımsız hale gelir

C)   Maddelerin puanlaması kolaylaşır

D)   Maddelerin anahtarlanması kolay­laşır

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

4. Bir testte birkaç maddenin “ortak seçenekli” olarak yazılması ne yarar sağlar?

A)  O maddelerin anahtarlanması ko­laylaşır

B)  O maddelerin puanlaması kolaylaşır

C)   Madde yazma kolaylaşır

D)  Test kısalır

E)   O maddeler birbirinden bağımsız hale gelir

 

5. Hangisi ya da hangileri sözlü yokla­ma yapılması için geçerli bir sebep değildir?

I.      Soruların basılmamış olması

II.     Öğrencilerin konuşma becerilerinin ölçülecek olması

III.    Sınava girecek bireylerin az olması

IV.    Uygulama için geniş bir zamanın bulunması

A)   Yalnızca I          B)   Yalnızca III         C)   I-II            D)   I-II-III        E)   II-III-IV

 

6. Aşağıdakilerden hangisi sözlü sınav­ları diğer sınav türlerinden ayırt eden özelliktir?

A)  Soruların sözlü sorulması

B)   Birden fazla puanlayıcı bulunması

C)  Cevapların sözlü verilmesi

D)  Cevapların kompozisyon gerektir­mesi

E)   Birden fazla soru sorulması

 

7. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, aritmetik ortalamalardan sapmaların, kareleri toplamım ortalamasının kareköküdür?

A) Ranj          B) Standart sapma            C) Çeyrek sapma    D) Ortanca    E) Hiçbiri

 

8. Sözlü sınavlarda her öğrenciye ayrı soru sorulması sınav sonucu üzerin­de ne gibi bir etki yaratır?

A)  Puanlama yanlılığı azalır

B)  Sınav puanlan öğrenciler arası fark­lılıkları yansıtır

C)  Puanların güvenirliği yükselir

D)  Öğrencilerin puanları  birbirleri ile net olarak karşılaştırılamaz

E)  Sınavın kapsam geçerliği yükselir

 

9. Sözlü ifade becerilerini yoklamak amacı ile yapılan bir sözlü sınav pu­anlanırken adayın hangi niteliği dik­kate.alınmaz?

A)  Kullandığı kelimelerin konuya uy­gunluğu

B)  Konuşma tonunun konuya uygunlu­ğu

C)  Sorulan sorudaki bilgisinin doğrulu­ğu

D)  Konuşmasındaki yerel aksan

E)   İfade biçiminin konuya uygunluğu

 

10. Sözlü sınavların kullanışlılığını olumsuz yönde etkileyen en önemli etken aşağıdakilerden hangisidir.

A)  Cevaplamanın çok zaman alması

B)  Cevapların kaydedilmemesi

C)  Sınavın bireysel olarak uygulanma­sı zorunluluğu

D)  Soruların önceden hazırlanmaması

E)   Birden fazla ayırtman bulunması zorunluluğu

 

11. Hangisi iki grup halinde verilen ve birbiriyle ilgili olan bilgi öğelerinin belli bir açıklamaya göre eşleştiril­mesini gerektiren test tipidir?

A)  Doru-Yanlış testleri

B)  Yazılı yoklamalar

C)  Kısa cevaplı testler

D)  Eşleştirmeli testler

E)   Çoktan seçmeli testler

 

12. Hangisi eşleştirmeli maddeler yazı­lırken dikkat edilmesi gereken bir husus değildir?

A)  Madde sayısı en az 6 en çok 15 olmalıdır.

B)  Öncüler listesi ile cevaplar listesi benzeşik öğelerden oluşmalıdır.

C)  Öncüler ve cevaplar listesinde eşit sayıda öğe bulunmalıdır.

D)  Uzun ifadeler öncül olarak kullanıl­malıdır.

E)  Cevaplar listesi sayfanın sol tarafı­na yazılmalıdır.

 

 

13. Hangi ifadede “belirtke tablosu” an­latılmaktadır?

A)  Programla geliştirilecek davranışla­rın listesi

B)  Programın kapsadığı konuların lis­tesi

C)  Sınavda ölçülecek davranışların lis­tesi

D)  Ölçülecek   davranışları   konularla bağlantılı olarak gösteren liste

E)   Sınavın kapsayacağı konuları gös­teren liste

 

 

 

14. İyi hazırlanmış bir belirtke tablosu nasıl fayda sağlar?

A)  Programın uygulanmasını kolaylaş­tırır

B)  Ölçmede uygun bir ölçek sağlar

C)  Sınav puanlarının güvenirliğini sağ­lar

D)  Öğretim kontrolüne yardım eder

E)  Sınavın kapsam geçerliğinin kontro­lüne yarar

 

15.  Bir öğretmenin bütünleme sınavında kullanacağı soruların güçlük düzeyi ve güçlük dağılımı nasıl olmalıdır?

A)  Hepsi sınıfın ortalama yeterlik dü­zeyinde

B)  Çeşitli güçlüklerde ve toplam olarak zor

C)  Çeşitli güçlüklerde ve toplam olarak kolay

D)  Hepsi  programın  tanımladığı  en yüksek yeterlik düzeyinde

E)   Hepsi programın tanımladığı en dü­şük yeterlik düzeyinde

 

16. Bir ara sınavın öğrencinin motivas­yonu üzerinde etkili olabilmesi için aşağıdaki  şartlardan  hangisi  sağ­lanmalıdır?

A)  Kapsamı geniş tutulmalıdır

B)  Soruları çok kolay olmalıdır

C)  Sonuçlarına bol not verilmelidir

D)  Sonuçlan kısa sürede açıklanmalı­dır

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

17. Hangisi ya da hangileri açık kitap sı­navı uygulaması için geçerli bir se­bep değildir?

I.     Sınav sorularının çok güç olması

II.    Soruların cevaplarının ders kita­bında bulunmaması

III.   Öğrencilerin   sınava   çalışmamış olmaları

IV.   Cevapların   hatırda   tutulmasının mümkün olmayan bilgileri gerek­tirmesi

A)  Yalnızca I                        B)  I-III     C)  I-II-III    D)  III-IV         E)   II-III-IV

 

 

 

18. Bir test kağıdında doğru cevaplandı­rılmış maddeler sayısından yanlış cevaplandırılmış maddeler sayısının yarısı çıkarılmıştır. Bu yöntemle elde edilen puana ne denir?

A)  Şans puanı

B)  Ham puan

C)  Düzeltilmiş puan

D)   Hata puanı

E)  Gerçek puan

 

19. Bir test kağıdında doğru cevaplandı­rılmış maddeler sayısından yanlış cevaplandırılmış maddeler sayısının dörtte biri çıkarılarak puanlanmıştır. Bu işleme ne denir?

A)  Gerçek puanı bulma

B)  Şans başarısından arıtma

C)  Hata puanını bulma

D)  Ham puanı bulma

E)   Şans puanını düzeltme

 

20. Bireyin özelliklerini değerlendirme ile ilgili çeşitli yaklaşımlar vardır. Hangi yaklaşımda sonuç değil süreç önem­lidir?

A)   Psikometrik yaklaşım

B)  Eklektik yaklaşım

C)  Uzlaştırıcı yaklaşım

D)  izlenimci yaklaşım

E)   Davranışçı yaklaşım

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEST – 5

 

1. Bir matematik öğretmeni öğrencile­rini bir sınava tabi tutmuş daha son­rada öğrencilerin kağıtlarını puanla-mıştır. Bu matematik öğretmeninin yaptığı eylem aşağıdakilerden hangi­sidir?

A)  Değerlendirme

B)  Ölçme

C)  Sınıflandırma

D)  Sıralama

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

2. Bir beden eğitimi dersinde öğrencile­rin basket atacakları uzaklığı öğret­men metre ile belirlemiştir. Öğretme­nin yaptığı bu ölçme yapılış şekli ba­kımından nasıldır?

A)  Mutlak ölçme

B)  Dolaylı ölçme

C)  Bağıl ölçme

D)  Dolaysız ölçme

E)  Yukarıdakilerin hiç biri

 

3. Aşağıdaki eylemlerden hangisi do­laysız bir ölçmedir?

A)  Bir bireyin zencilere karşı olan tu­tumunu ölçmek

B)  Bir öğrencinin felsefe dersindeki bil­gi düzeyini ölçmek.

C)  Bir lise son sınıf öğrencisinin mesleki ilgisini ölçmek

D)  Bir öğretmenin  derste tansiyonu düşen bir öğrencinin nabzını ölçmesi

E)   Bir çocuğun zekasının ölçülmesi

 

4.         I.   Fiziksel ölçmeler somuttur ve do­laysız olarak gözlenebilir.

II.  Fiziksel ölçmelere hata karışma oranı psikolojik ölçmelere nazaran daha yüksektir.

III. Psikolojik ölçmeler doğrudan gözle­nebilir.

VI. Fiziksel ölçmelerde oran ölçeği kul­lanılır.

Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?

A)  Yalnızca II           B)  I-III   C)  I-IV         D)  I-III-IV       E)   II-III-IV

 

5. Bir öğretmenin öğrencilerine uygu­lamak üzere geliştirdiği bir test hangi terim ile ifade edilir?

A)  Değerlendirme aracı

B)  Ölçme yöntemi

C)  Değerlendirme süreci

D)  Ölçme aracı

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

6. Öğrencilerinin sınavdan aldıktan pu­anlan okulun belirlediği ders geçme notu ile karşılaştırıp, her öğrenci için bir karara varan bir felsefe öğretme­ninin yaptığı eylem aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ölçme       B)  Değerlendirme C)  Sıralama D)  Sınıflandırma     E) Puanlama

 

7.         I.    Bir beden eğitimi öğretmeni öğrencilerini boy uzunluklarına göre sı­raya dizmiştir.

II.     Bir terzi kumaşın uzunluğunu met­re ile belirlemiştir.

III.    Bir öğretmen öğrencilerinin dönem sonu sınavını puanlamıştır.

IV.   Bir öğretmen öğrencilerinin puanla­rını bir kriterle kıyaslayıp yorumla­mıştır.

Yukarıdaki eylemlerden hangisi ya da hangileri değerlendirme içermek­tedir?

 

A) Yalnızca I             B)  Yalnızca IV        C)   I-III           D) I-II-IV         E) II-III-IV

 

8.    Bir öğretmenin öğrencileri gözlüklü­ler ve gözlüksüzler olarak ikiye ayır­ması hangi nitelikte bir ölçek verir?

A)  Sınıflama

B)  Sıralama

C)  Eşit aralıklı

D)  Oranlı

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

 

 

9.   Bir öğrencinin kalemlerini renklerine göre farklı gruplara ayırması hangi nitelikte bir ölçek verir?

A)  Sınıflama

B)  Sıralama

C)  Eşit aralıklı

D)  Oranlı

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

10. Bir  öğretmenin  öğrencilerini   boy uzunluklarına göre sıraya dizmesi hangi nitelikte bir ölçek verir?

A)  Sınıflama

B)  Sıralama

C)  Eşit aralıklı

D)  Oranlı

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

11. Hangi ölçek türünde yapılabilecek is­tatistiksel işlemler ortanca ve çeyrek sapmayı bulmakla sınırlıdır?

A)  Sınıflama

B)  Sıralama

C)  Eşit aralıklı

D)  Oranlı

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

12. Ahmet  matematik   dersi   sınavına girmiş ve sınavdan “0″ puan almıştır. Ahmet’in bu durumu nasıl yorumla­nabilir?

A)  Ahmet matematik konusunda hiç bir şey bilmiyordur.

B)  Ahmet’in aldığı bu “0″ bir anlam ifa­de etmez.

C)  Ahmet’in o sınav kapsamında hiçbir bilgisi yoktur.

D)  Ahmet’in sınavdan aldığı “0″ gerçek bir sıfırdır.

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

 

 

13.      I.   Sınıflama

II.  Sıralama

III. Eşit aralıklı VI. Oranlı

Yukarıdaki ölçek türlerinin hangisin­de ya da hangilerinde aritmetik orta­lama ve standart sapma hesaplana­bilir?

A)  Yalnızca I                        B)  Yalnızca III          C)  I-III               D)  II-IV       E)   III-IV

 

14. Aşağıdaki eylemlerden hangisi eşit aralık niteliğinde bir ölçek verir?

A)  Bir gruptaki bireylerin baş harflerine göre sıralanması

B)  Bir gruptaki bireylerin boy uzunluk­larına göre liste yapılması

C)  Metre ile bir kumaşın uzunluğunun ölçülmesi

D)  Termometre ile bir odanın sıcaklığı­nın ölçülmesi

E)   Elişi  kağıtlarının  renklerine  göre farklı gruplara ayrılması

 

15.      I.    Sınıflama

II.   Sıralama

III.  Eşit aralıklı VI. Oranlı

Yukarıda ölçek türlerinin hangisinde ya da hangilerinde “0″ yokluğu ifade eder?

A)  Yalnızca I                        B)  Yalnızca IV        C)   I-II            D)   II-III             E)   II-IV

 

16. Aşağıdakilerden   hangisi   testlerin kullanım amaçlarının içinde yer alır?

 

A)   Eğitim programlarının değerlendi­rilmesi ve geliştirilmesi

B)   Seçme ve yerleştirme

C)   Kişilik hizmetlerinde

D)   Eğitim politikalarının test edilmesin­de

E)   Yukarıdakilerin hepsi

 

 

 

 

 

17.      I.     Ölçme aracı

II.    Sayısal sonuç (veriler)

III.   Ölçüt

VI.  Ölçülen varlık

V.   Hüküm

Yukarıdakilerden hangisi ya da han­gileri hem ölçmenin hem.de değer­lendirmenin ortak öğesidir?

A)   Yalnızca I           B)   Yalnızca II         C)   I-III           D)   II-IV        E)   II-III-IV

 

18. Özel bir okul kendi okullarında öğre­nim görecek öğrencileri belirlemek için adayları bir sınava tabi tutmuş­tur. Yapılan bu eylem testlerin kulla­nım amaçlarından hangisinin içine girmektedir?

A)   Eğitim programlarının değerlendi­rilmesi

B)   Eğitim politikalarının test edilmesi

C)  Seçme ve yerleştirme

D)   Bilimsel soruların test edilmesi

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

19. Aşağıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?

I.    Eğitimdeki ölçmelerin çoğunlukla dolaylı olması eğitimdeki ölçme so­nuçlarına daha çok hata karışması olasılığını artırır.

II.   Ölçme belli bir niteliği gözleyip göz­lem sonucunu sayılar ve semboller­le ifade etmektir.

III.   Bir öğrencinin matematik dersine karşı olan tutumunun ölçülmesi do­laysız ölçmedir.

IV.  Değerlendirme ölçmeye temel oluş­turur.

A)  Yalnızca III          B)  I-I              C)  I-III               D)  I-II-IV       E)   II-III-IV

 

 

 

 

 

 

 

20. Psikolojik özellik => Ölçme aracı => Değerlendirme => Ölçüt => Ölçme sonucu

Ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişki göz önüne alındığında yukarı­daki sıralamada hangi iki kavram yer değiştirirse sıralama doğru olur?

A)  Ölçme aracı-Değerlendirme

B)  Ölçme sonucu-Ölçüt

C)  Psikolojik özellik-ölçüt

D)  Ölçme sonucu-Değerlendirme

E)  Ölçüt-Ölçme aracı

 

TEST – 6

 

1. Aşağıdaki sınav türlerinden hangi ikisi kullanılış amaçları bakımından birbirine en yakındır?

A)  Yarışma ve sınıflama

B)  Yeterlilik ve tarama

C)  Seçme ve dönem sonu

D)  Dönem sonu ve bitirme

E)  Ara ve yeterlilik

 

2. Hangisi standart başarı testlerinin kullanılma amacına uygundur?

A)  Rehberlik

B)  Öğrenme eksikliklerinin giderilmesi

C)  Öğretim programlarının değerlendi­rilmesi

D)  Grupları karşılaştırma

E)   Hepsi

 

3. Bir öğrencinin kompozisyonu en çok 100 puan veren bir analitik anahtar ile puanlanmış ve toplam puan 75 bulunmuştur. Ölçme yazınında “75″ sayısı hangi terimle adlandırılır?

A)  Analitik puan

B)  Anahtar puanı

C)  Ham puan

D)  Standart puan

E)   Yüzdelik puan

 

4.  Bir puan dağılımında Aritmetik ortalama 65, ortanca 62 ve mod 60 olarak bulunmuştur. Bu durumda puanların dağılımı hakkında nasıl bir yorum yapılabilir?

A)  Puanların yarıdan fazlası aritmetik ortalamanın altındadır

B)  Sola çarpık bir dağılım söz konusu­dur

C)  Puanların yarıdan fazlası aritmetik ortalamanın üstündedir

D)  Puanlar normal bir dağılım göster­mektedirler

E)   Puanlar ortancaya göre  simetrik dağılır

 

5. Hangisi duyuşsal öğrenmelerin ger­çekleştirilmesinin ve ölçülmesinin üzerinde pek durulmamasının nedenlerinden değildir?

A)  Duyuşsal hedeflere erişme uzun sü­re alan kapsamlı bir iştir.

B)  Duyuşsal hedeflere erişme derece­sini ölçmek zordur.

C)  Duyuşsal alanlarda belli konularda tek bir doğru değil pek çok doğru vardır.

D)  Duyuşsal    öğrenmelerin    bilişsel alandaki öğrenmelere etkisi yoktur.

E) Duyuşsal öğrenmeler genellikle ki­şinin yetenekleriyle çevresi arasın­daki etkileşimin ürünleridir.

 

6. Bazı durumlarda puanlayıcılar “çok iyi” yanıtlanmış bir kağıdı puanladık­tan sonra “orta ” yazılmış bir kağıdı hatalı puanlamaktadırlar. Bu durumu önlemek için hangi yöntemi kullan­mak gerekmektedir?

A)  Kağıtları birbiri ile karıştırarak oku­mak

B)  Kağıtları iyiden kötüye sıralamak

C)  Kağıtların numara sıralarını karıştı­rarak okumak

D)  Puanlayıcıdan bu hatadan kaçın­masını istemek

E)  Yukarıdakileri hepsi

 

7-10 maddeler için

Bir sınavda 10 öğrenci şu notları almış­lardır “10,13,20,22,24,30,31,45,45,45″

 

7.  Bu notların aritmetik ortalaması kaç­tır?

A)  25             B)  27             C)  27,5          D)  28,5           E) 30

 

8.  Bu notlar dizisinde mod hangi sayı­dır?

A)  10             B)  20             C) 25              D)  45             E) Hiçbiri

 

9.  Bu notların ortancası nasıl hesapla­nır?

A)  10+13/2=11,5

B)  20+24/2=22

C)  24+30/2=27

D)  24+45/2=34,5

E)  30+45/2=37,5

 

10. Bu dizide ranj nasıl hesaplanır?

A)  13/10=3   B)  20-10=10   C)  30-13=17                      D)  45-20=25                E)  45-10=35

 

11. Hangisi   ölçme  ve  değerlendirme dersinin kapsamı dışında kalır?

A)  İstatistiksel yöntemler

B)  Program hedeflerinin saptanması

C)  Not verme yöntemleri

D)  Program hedeflerinin saptanması

E)   Notların eğitim kararlarında kulla­nılması

 

12. Aşağıdakilerden hangisi bir beceri­nin ölçülmesinde gözlenmesi gerekli ” kritik” davranıştır?

A)  Beceriye temel olan bilişsel davra­nış

B)  Beceriyi hızlandıran hareketler

C)  Becerinin başarılmasından doğan duyuşsal davranış

D)  Becerinin mükemmelliğini etkileyen hareketler

E)  Yukarıdakilerin hepsi

13. Duyuşsal davranış ölçülerinin kulla­nımı hangi durumda doğru olmaz?

A)  Öğrencileri   okul   dışı   etkinliklere . yönlendirmek

B)   Meslek seçiminde öğrencilere yol göstermek

C)  Öğrencileri  derslerine  çalışmaları için güdülemek

D)  Sınıf geçme notuna karar vermek

E)   Ödül alacak öğrencileri belirlemek

 

14. Aşağıdakilerden hangisi sorulan bir veya birkaç kelimelik ifadelerle cevaplandırılan test tipidir?

A)  Çoktan seçmeli

B)   Doğru-yanlış

C)  Yazılı yoklama

D)  Kısa cevaplı

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

15. Aşağıdakilerden hangisi çoktan seçmeli testlerde “çift olumsuz” ifa­delerden kaçınmak için etkili bir yön­temdir?

A)   Madde kökü olumsuz soru kipine dönüştürülür

B)  Madde olumlu kipte yazılır

C)   Maddedeki olumsuzluk eklerinden biri atılır

D)   Madde eksik cümle yapısına dönüş­türülür

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri

 

16. Hangi ifadede “belirtke tablosu” an­latılmaktadır?

A)   Programla geliştirilecek davranışların listesi

B)   Programın kapsadığı konuların lis­tesi

C)   Sınavda ölçülecek davranışların lis­tesi

D)  Ölçülecek   davranışları   konularla bağlantılı olarak gösteren liste

E)   Sınavın kapsayacağı konulan gös­teren liste

 

17. Aşağıdakilerden hangisi yazılı yok­lamaların kısa cevaplı testlere kıyas­la geçerliğinin düşük olmasının ana sebebidir?

A)  Soru güçlüğü

B)  Objektif puanlama güçlüğü

C)   Kapsamın sınırlı olması

D)   Değerlendirme güçlüğü

E)   Cevaplama süresinin kısalığı

 

 

18. Bir edebiyat öğretmeninin çoktan seçmeli bir testte öğrencilerinden, verilen beyitteki en belirgin söz sa­natını bulmalarını istemesi öğretme­nin hangi düzeydeki davranışı ölç­mek istediğinin kanıtadır?

A)   Bilgi         B) Kavrama   C)  Uygulama               D)  Analiz       E)   Sentez

 

19. Aşağıdakilerden hangisi yazılı yok­lamalarda puanlama yanlılığını ön­ler?

A)  Cevaplayıcıların  kimliklerinin  giz­lenmesi

B)  Kısa cevap gerektiren soruların ha­zırlanması

C)  Sorulan n önceden denenmesi

D)  Cevaplamaya bol süre verilmesi

E)  Sınavın kapsam geçerliliğinin yük­seltilmesi

 

20. Çoktan seçmeli bir sınavda sorulan 30 sorudan son 5 tanesi hiçbir öğrenci ta­rafından işaretlenmemiştir. Bu sebepten dolayı öğretmen bu sorulan puanlama­ya dahil etmemiştir.

Bu durum testin geçerliğini nasıl et­kiler?

A)  Sınav kolaylaştığından geçerlik yükselir

B)  O sorular puanlanmadığından ge­çerlik etkilenmez.

C)  Sınav kapsamı daraldığı için geçer­lik düşer

D)  Puanlama güvenirliği arttığından geçerlik yükselir.

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

 

 

TEST  - 7

 

1. Bir ölçme aracının kullanıldığı mak­sada hizmet etme derecesi hangi kavramla ifade edilebilir?

A) Güvenirlik              B) Geçerlik                 C) Kullanışlılık     D)Tutarlılık    E)Değerlendirme

 

 

 

 

 

2.         I.    Test maddelerinin güçlük dereceleri

II.   Sınavı başaran öğrenci sayısı

III.  Test maddelerinin ayırt edicilik de­receleri

VI. Teste ölçülen davranışların ders hedeflerine uygunluğu

V. Sınava katılan öğrenci sayısı

Yukarıdakilerden hangisi ya da han­gileri bir başarı testinin geçerliğini kanıtlamak için uygun bir ölçüttür?

A) Yalnızca I             B) Yalnızca IV         C)  I-III            D)   II-IV         E)   I-IV-V

 

3. Bir matematik öğretmeninin öğrenci­lerine uyguladığı 50 soruluk bir tes­tin son 7 maddesi hiç bir öğrenci ta­rafından işaretlenmemiştir. Bu se­bepten dolayı öğretmen bu soruları puanlamaya dahil etmemiştir. Bu du­rum testin geçerliğini nasıl etkiler?

A) Sınav kolaylaştığından geçerlik yük­selir

B)  O sorular puanlanmadığından ge­çerlik etkilenmez.

C)  Sınav kapsamı daraldığı için geçer­lik düşer

D)  Puanlama   güvenirliği   arttığından geçerlik yükselir.

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

4. Bir tarih öğretmeni öğrencilerine 30 soruluk bir test uygularken aynı o-kulda görevli başka bir tarih öğret­meni 50 soruluk bir test uygulamış­tır. Bu iki testinde aynı konuları kap­sadığını varsayarsak, ikinci öğret­menin uyguladığı sınavın geçerliği­nin daha yüksek olduğunu savunan bir kişi aşağıdakilerden hangisini söylerse bu iddiasını doğru bir şekil­de desteklemiş olur?

A)  İkinci öğretmenin uyguladığı sınavın süresi daha uzun olduğu için test puanlarının geçerliği daha yüksek­tir.

B)  Birinci öğretmenin uyguladığı sınav daha az konu içerdiği için test puan­larının geçerliği düşüktür

C)  İkinci öğretmenin uyguladığı sınav daha çok soru içerdiğinden test pu­anlarının geçerliği daha yüksektir

D)  Birinci öğretmenin uyguladığı sınav daha kolay olduğundan geçerliği düşüktür.

E)  Yukarıdakilerden hiçbiri

 

5. Aşağıdaki geçerlik belirleme yöntem­lerinden hangisi ya da hangileri ista­tistiksel yaklaşıma dayalı olarak ger­çekleştirilmiştir?

I.          Testin doğru yapıyı ölçüp ölçmedi­ğini belirlemek için faktör analizi ya­pılması

II.         Hazırlanan bir zeka testi ile önce­den hazırlanmış ve geçerli kabul e-dilen başka bir zeka testi arasındaki korelasyonlara bakmak

III.        Bir testin kapsam geçerliğini  belir­lemek için kapsam geçerliği  belir­lenmiş bir test ile arasındaki  kore­lasyonlara bakmak

VI.       Bir testin kapsam geçerliğini belir­lemek için o konuda uzman kişilere danışmak

A) Yalnızca I             B)  I-II              C)    I-III          D)  I-II-III         E)   II-H-IV

 

6. Bir başarı testinin maddeleri ile ölçü­len davranışların, dersin hedeflerine uygunluğunun saptanması aşağıda-kilerden hangisini belirlemek için uygun bir ölçüt olur?

A)  Testin iç tutarlığını

B)  Testin görünüş geçerliğini

C)  Testin kapsam geçerliğini

D)  Testin tesadüfi  hatadan arınıldık düzeyini

E)  Testin yordama geçerliğini

 

7. Yazıl yoklamaların çoktan seçmeli testlere nazaran geçerliklerinin dü­şük olduğunu savunan bir birey bu iddiasını aşağıdakilerin hangisi ile destekleyebilir?

A)  Soru güçlüğü

B)  Objektif puanlama güçlüğü

C)  Kapsamının sınırlı olması

D)  Değerlendirme güçlüğü

E)   Cevaplama süresinin kısalığı

 

 

 

 

 

8. Bir kurumun insan kaynakları de­partmanında görevli olan bir ölçme ve değerlendirme uzmanı o kuruma iş başvurusu yapan bireylere bir ge­nel yetenek testi uygulamış ve 1 se­ne sonra işe alınan bireylerin iş per­formansları ile genel yetenek testin­den aldıktan puanları arasındaki ko­relasyona bakmıştır. Bu işlemi yapan ölçme ve değerlendirme uzmanı ge­nel yetenek testinin hangi tür geçer­liğini saptamaya çalışmıştır? ”

A)  Kapsam geçerliği

B)  Yapı geçerliği

C)  Görünüş geçerliği

D)  Yordama geçerliği

E)   Yukarıdakileri hiçbiri

 

9. Bir tarih öğretmeni öğrencilerine uy­guladığı bir sınavda bir ya da birkaç soru yerine çeşitli konularda çok sa­yıda soru sormuştur. Tarih öğretme­ni böyle yaparak ilk olarak neyi amaçlamıştır?

A)  Testi daha güç hale getirmeyi

B)  Programdaki tüm konuları yoklamış olmayı

C)  Testin kapsamını genişleterek ge­çerliğini artırmayı

D)  Öğrencileri sürekli olarak çalışmaya teşvik etmeyi

E)  Testin güvenirliğini artırmayı

 

10. Bir sınav esnasında 3 öğrenci bir so­runun cevabını o soruyu yanlış ya­pan bir öğrenciden kopya etmişlerdir ve öğretmen bu olaydan habersiz cevaplan puanlamıştır. Böyle bir du­rumdan o üç öğrencinin puanları na­sıl etkilenmiştir?

A)  Puanların geçerliği düşmüştür

B)  Puanların güvenirliği düşmüştür.

C)  Puanlama sübjektif bir hale gelmiş­tir.

D)  Puanlama objektif bir hale gelmiştir

E)   Yukarıdakileri hiçbiri

 

 

 

 

11. “Bir testin yordama geçerliğini belirle­mede en önemli nokta, uygun bir ölçüt ölçüsü elde etmektir”

Aşağıdakilerden hangisi ya da hangi­leri ölçüt ölçüsünün sahip olması ge­reken niteliklerden biridir?

I.    Ölçüt ölçüsü testin yordamaya ça­lıştığı değişkenle doğrudan ilgili ol­malıdır.

II.   Ölçüt ölçüsü oldukça kararlı olmalı ve günden güne değişmemelidir.

III.  Ölçüt ölçüsü kişinin başarısını ger­çekten yanıtsan nesnel ve güvenilir bir ölçü olmalıdır.

VI.  Ölçütün elde edilmesi, kolay ve pra­tik olmalıdır.

A)  Yanlıca I  B)  Yalnızca III          C)   I-III           D)  I-II-III         E)   I-II-III-IV

 

12. Bir testin kapsam geçerliği aşağıda-kilerin hangisi ile daha çok ilgilidir?

A)  Testin iç tutarlılığı ile

B)  Testteki soruların zorluk dereceleri ile

C)  Testin kullanışlılığı ile

D)  Maddeler  ile   ölçülen   davranışın dersin hedeflerine uygunluğu ile

E)   Test maddelerinin anlaşılır olması ile

 

13.      I.   Soruların kolay olması

II.   Soruların konuları kapsaması

III.  Soruların açık ve anlaşılır olması VI. Sınav ortamının uygun olması

Yukarıdakilerden hangisi ya da han­gileri bir testin geçerliliğinin artırır?

A) Yalnızca I B)  Yalnızca III          C)  I-III            D) III-IV          E) II-III-IV

 

14. Bir ölçme aracındaki her maddenin tutarlı ve hatadan arınık ölçüm yap­ması hangi kavram ile adlandırılır?

A)  Güvenirlik

B)  Geçerlik

C)  Değerlendirme

D)  Kullanışlılık

E)   Değerleme (ölçümlerine)

 

 

15. Bir felsefe öğretmeni aşağıdakiler-den hangisini yaparsa öğrencilerine uygulayacağı testin güvenirliğini ar­tırabilir?

A)  Maddelerdeki seçenek sayısını azaltırsa

B)  Testin cevaplama süresini uzatırsa

C)  Testteki maddeleri zorlaştırırsa

D)  Teste aynı güçlükte bir miktar daha soru eklerse

E)  Test maddelerini kolaylaştırırsa

 

16. Bir başarı testinin güvenirliği kısaca nasıl tanımlanabilir?

A)  Test puanlarının bir norma göre yorumlanabilirliği

B)  Test puanlarının sosyoekonomik yanlılıklardan bağımsızlığı

C)  Test puanlarının tesadüfi hatalar­dan arınıklığı

D)  Test puanlarının okuldaki başarıyı yordama gücü

E)  Test puanlarının diğer basan testle­ri ile olan korelasyonu

 

17. Hangi durum ya da durumlarda tes­tin güvenirliği artar?

I.    Soru sayısının artırılması

II.   Testte yer alan soruların açık ve an­laşılır olması

III.  Testin yönergesinin açık ve anlaşılır olması

IV.  Testin nesnel bir şekilde puanlan­ması

A)  Yalnızca I                        B)  I-II              C)  II-III           D)  I-III-IV       E)   Hepsi

 

18. Aşağıdaki eylemlerden hangisi sabit hata içerir?

A)  Bir bakkal terazisinin tarttığı her nesneyi gerçek ağırlığından 50 gr fazla tartması

B)  Bir öğretmenin  kız öğrencilerine daha yüksek puan vermesi

C)  Bir metrenin 50 cm den sonra yan­lış ölçüm yapması

D)  Bir öğrencinin çok heyecanlanması sebebiyle sınavdan zayıf olması

E)  Yukarıdakilerin hiçbiri

 

 

 

 

 

19. Hangisi ölçmenin yapıldığı ortamdan kaynaklanan bir hatadır?

A)   Test yönergesinin anlaşılır ve açık olmaması

B)   Test kitapçığının baskısının kötü olması

C)  Öğretmenin puanlama esnasında kız öğrencilere yanlılık göstermesi

D)  Testin uygulandığı sınıfın çok soğuk olması

E)   Sınavda heyecanlanan bir öğrenci­nin düşük performans sergilemesi

 

20. Eğitimde ölçmede değişken nasıldır, hangi ölçekle ölçülür?

A)   Değişken nitel, ölçek sınıflamalıdır

B)   Değişken nicel, ölçek derecelendirmelidir

C)   Değişken nitel ölçek derecelendirmelidir

D)   Değişken nicel ölçmek eşit aralıklı­dır

E)   Değişken nitel, ölçek eşit aralıklıdır

 

 

TEST – 8

 

1. Gerçek puan varyansı ile ham puan varyansı birbirine yakın olan bir test için nasıl bir yorum yapılabilir?

A)  Test puanlarında ölçme yanlılıkları mevcuttur.

B)  Gerçek puan varyansı çok küçüktür.

C)  Test puanlarının tesadüfi hatalar­dan arınıktık düzeyi yüksektir.

D)  Gerçek puan varyansı çok küçüktür.

E)   Güvenilirliği düşük bir araçtır.

 

2. Hangisinde ölçmenin standart hata­sını güvenirlik katsayısından ayıran nokta belirtilmiştir?

A)  Hatayı test puanın cinsinden verir.

B)  Uygulama   koşullarından   etkilen­mez.

C)  Daha duyarlı bir hata ölçüsüdür.

D)  Uygulama   koşullarından   etkilen­mez.

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

 

3.  Hangisi bir testin güvenirliğini sap­tamak için kullanılan bir yol değildir?

A) Testi eşdeğer iki yarıya bölerek tes­tin iki yarısından alınan puanlar arasındaki korelasyonu hesaplamak.

B) Bir testi aralıklı olarak aynı gruba iki kez uygulamak ve iki uygulamada alınan puanlar arasındaki korelas­yonu hesaplamak.

C)  Testin paralel iki tane formunu ge­liştirmek ve aynı gruba uygulayıp alınan puanlar arasındaki korelas­yona bakmak.

D) KR 20 veya 21 formüllerinden birini kullanarak testin iç tutarlılığını he­saplamak

E) Bir testten alınan sonuçlar ile aynı özelliği ölçen başka bir testin so­nuçlan arasındaki korelasyonu he­saplamak.

 

4.  Hangi durum ya da durumlarda tes­tin güvenirliği artar?

I.   Soru sayısının artırılması

II.   Testte yer alan soruların açık ve anlaşılır olması

III.   Testin yönergesinin açık ve anlaşı­lır olması

IV.   Testin nesnel bir şekilde puanlan­ması

A)   Yalnızca I           B)   I-II C)   II-III          D)  I-III-IV-      E)   Hepsi

5. Aşağıdaki güvenirlik saptama yön­temlerinden hangisi ya da hangileri test ortamından kaynaklanacak ha­tayı azaltma amacını güder?

I.   Test tekrar test

II.  Paralel test

III. Testin iki yarıya bölünmesi

A)  Yalnızca I           B)  Yalnızca II           C)  I-III            D)  II-III           E)   Hepsi

 

6.  Bir ölçme aracının “objektif olması hangi anlama gelmektedir?

A)  Cevaplatın hatasız puanlanabilmek

B)  Aracın çok sayıda madde içermesi

C)  Uygulama yönteminin standart ol­ması

D)  Kopya çekmeye imkan vermemesi

E)  Yukarıdakileri hepsi

 

 

7. Aşağıdaki ifadelerden hangisi bir ba­şarı testinin güvenirliği ile daha çok ilgilidir?

A) Test  puanlarının  okul  başarısını yordaması

B)  Test puanlarının başka bir başarı testi ile olan korelasyonu

C)  Test puanlarının bir norma göre yo­rumlanabilmesi

D)  Test puanlarının kültürel yanlılıklar­dan bağımsızlığı

E)  Test puanlarının tesadüfi hatalar­dan arınıklığı

 

8. Bir psikoloji öğretmeni güvenirlik katsayısı yeterince yüksek olmayan bir testin güvenirliğini artırmak için bazı işlemler planlamaktadır. Aşağı­da verilen bu işlemlerden hangisi güvenirlik katsayısını en çok artırır?

A)  Maddelerdeki seçenek sayısını ar­tırmak

B)  Testteki maddeleri güçleştirmek

C)  Teste aynı güçlükte bir miktar daha soru eklemek

D)  Testin cevaplama süresini uzatmak

E)  Test açıklamasına bir örnek koy­mak

 

9. Bir başarı testinin geçerliğini kanıt­lamak için aşağıdakilerden hangisi en uygun ölçüt olur

A)  Sınava katılan öğrenci sayısı

B)  Sınavı başaran öğrenci sayısı

C)  Ölçülen davranışın dersin hedefle­rine uygunluğu

D)  Test maddelerin ayırt edicilik dere­celeri

E)  Test maddelerinin güçlük dereceleri

 

10. Bir sınav esnasında 3 öğrenci bir so­runun cevabını o soruyu yanlış ya­pan bir öğrenciden kopya etmişlerdir ve öğretmen bu olaydan habersiz cevapları puanlamıştır. Böyle bir du­rumdan o üç öğrencinin puanlan na­sıl etkilenmiştir?

A)  Puanların geçerliği düşmüştür

B)  Puanların güvenirliği düşmüştür.

C)  Puanlama sübjektif bir hale gelmiş­tir.

D)  Puanlama objektif bir hale gelmiştir

E)   Yukarıdakilerin hiçbiri.

 

11. Bir sınav esnasında 5 öğrenci bir so­runun cevabını o soruyu doğru ya­pan bir öğrenciden kopya etmişlerdir ve öğretmen bu olaydan habersiz cevapları puanlamıştır. Böyle bir du­rumdan o 5 öğrencinin puanları nasıl etkilenmiştir?

A)  Puanların güvenirliği düşmüştür

B)  Puanların standart sapması büyü­müştür.

C)  Puanların geçerliği düşmüştür.

D)  Puanların objektifliği bozulmuştur.

E)  Yukarıdakilerden hiçbiri

 

12. Bir testin kullanışlılığı hakkında karar verilirken hangileri dikkate alınmalı­dır?

I.    Puanlama yöntemi

II.   Cevaplama süresi

III.  Cevaplama işlemi

VI. Hazırlama tekniği

A)  I-II             B)   II-III          C)    II-IV        D)  II-III-IV      E)   Hepsi

 

13. Standart bir testin norm tablolarının hazırlanmış olması onun kullanışlılı­ğını nasıl etkiler?

A)  Cevapların puanlaması kolaylaşır

B)  Testin cevaplandırması kolaylaşır

C)  Testin uygulaması daha kısa süre alır

D)  Test puanlarının yorumu kolaylaşır

E)  Yukarıdakileri hepsi

 

14. Bir puanlar kümesinde frekansların toplamı hangi sayıyı verir?

A)  Ham puanlar toplamı

B)  Puan sayısı

C)  Sıralamalar toplamı

D)  Grup sayısı

E)   Hiçbiri

 

 

 

 

15. Hangisi bir puanlar kümesindeki en yüksek ve en düşük puan arasındaki farktır?

A)  Ortanca (Medyan)

B)  Ranj (Dizi genişliği)

C)  Standart sapma

D)  Aritmetik ortalama

E)   Çeyrek sapma

 

16. Hangisi sınıftaki puanlar toplamının puan sayısına bölünmesiyle bulunan sayıdır?

A)  Aritmetik ortalama

B)  Ranj

C)  Standart sapma

D)  Ortanca

E)   Hiçbiri

17. Hangisi aritmetik ortalamalardan sapmaların kareleri toplamının orta­lamasının kare köküdür?

A)  Ranj

B)  Çeyrek sapma

C)   Ortanca

D)  Standart sapma

E)   Hiçbiri

 

18-20 maddeler için

Bir sınavda 10 öğrenci şu notları almış­lardır “2,2,2,4,4,5,6,7,8,10″

 

18. Bu notların aritmetik ortalaması kaç­tır?

A) 3                 B) 3,5                         C)4                 D)  4,5                          E)   5

 

19. Bu notlar dizisinde mod hangi sayı­dır?

A)  2                B)  4                C)5                 D)  7               E)   10

 

20. Bu notların ortancası nasıl hesapla­nır?

A)  2+2/2=2   B)   2+4/2=3  C)  4+5/2=4,5           D)  5+6/2=5,5  E) 7+8/2=7,5

 

 

TEST  -  9

 

1. Ham puanların “z” veya ’1″ puanına dönüştürülmesinin en önemli sebebi nedir?

A)  Ham puan dağılımını düzeltmek

B)  Puanların güvenirliğini yükseltmek

C)  Norm sağlamak

D)  Puanlar hakkında daha sağlıklı ve kolay yorumlar yapmak

E)   Puanların geçerliğini yükseltmek

 

2-4 maddeler için

Bir sınavda 10 öğrenci şu notlan almış­lardır” 1,1,4,5,6,7,9,10,12,15″

 

2.  Bu notların aritmetik ortalaması kaç­tır?

A)  4                B)  4,5                        C)  5               D)  6               E)  7

 

3.  Bu notlar dizisinde mod hangi sayı­dır?

A)  1                B)  4                C)        5          D)  9               E)   12

 

4.  Bu notların ortancası nasıl hesapla­nır?

A)  1+4/2=2,5

B)  4+6/2=5

C)  6+7/2=6,5

D)  10+12/2=11

E)   12+15/2=14

 

5. Bir matematik dersi puanlan standart puana dönüştürüldüğünde Ahmet’in z puanı 3 olarak bulunmuştur. Ah­met’in sınavdaki başarısı hakkında nasıl bir yorum yapılabilir?

A)  Soruların yüzde otuzunu doğru ce­vaplandırmıştır.

B)  On üzerinden 3 almıştır.

C)  Bu puanı tek başına yorumlamak imkansızdır.

D)  Sınıf ortalamasından daha düşük bir puan almıştır.

E)  Sınıf ortalamasının üç standart sapma üstünde bir puan almıştır.

 

6. Sınıf ortalamasının 60 ve standart sapmasının 10 olduğu bir sınavdan 80 alan bir öğrencinin z puanı kaç olur?

A)  2               B)  1,5                        C)  1               D)  -1,5           E)   -2

 

7. Z puanı -2 bulunan bir kişinin orta­lama 60 ve standart sapma 15 ile bu­lunan standart puanı kaç olur?

A)  90             B)  70             C)  30             D)  20             E)   18,5

 

8. Ortancası ve modu aritmetik ortala­madan daha büyük çıkan bir dağılım nasıl yorumlanabilir?

A)  Sola çarpık bir dağılımdır

B)  Sağa çarpık bir dağılımdır

C)   Puanların yarıdan fazlası aritmetik ortalamanın üstündedir

D)   Normal bir dağılımdır.

E)   Puanlar ortancaya  göre simetrik dağılır

 

9. Bir sınavda 10 öğrenci şu notları al­mıştır: 2, 2, 2, 3, 3, 4,5, 5, 6, 8. Bu di­zide ranj nasıl hesaplanır?

A)  4-3 = 1     B)  8-3 = 5     C)  8-6 = 2     D)  5-3 = 2     E)   8-2 = 6

 

10. Aşağıdakilerden hangisi dolaysız bir ölçmedir?

A)  Termometre ile ısı ölçme

B)   Barometre ile basınç ölçme

C)   Kefeli terazi ile ağırlık ölçme

D)   Eğitimde başarıyı ölçme

E)   Hiçbiri

 

11-13 maddeler için

Bir sınavda 10 öğrenci şu notları almış­lardır? “10, 8, 6, 0, 8, 3, 2, 5, 8, 0″

 

11.  Bu notların aritmetik ortalaması kaç­tır?

A)  2               B)  3               C)   4.5           D)  5               E)   Hiçbiri

 

 

12.  Bu notların ortancası kaçtır?

A)  2               B)  2,5                        C)   3              D)  4,5                        E)   5,5

 

13.  Bu notların standart sapması kaçtır?

A)   2              B)  3               C)  3,5                        D)  4               E)   5

 

14. Analizleri yapılmış maddeler arasın­dan asıl uygulamada kullanılacak maddeleri seçerken madde ayırt edi­cilik indeksleri dikkate alındığında hangileri tercih edilmelidir?

A)  İndeksleri 0,50 civarında olanlar

B)  İndeksleri 0,50 den büyük olanlar

C)  İndeksleri 0,25 ve 0,75 arasında olanlar

D)  İndeksleri olabildiğince yüksek olan­lar

E)   Hiçbiri

 

15. İstatistiksel işlemlerle ham puanların diğer puanlara dönüştürülmesinde amaç nedir?

A) Ortak bir norm sağlamak

B)  Puanların geçerliliğini sağlamak

C)  Puanların güvenirliliğini sağlamak

D)  Daha kolay ve anlamlı yorum sağ­lamak

E)  Hepsi

 

16. Çok sayıda puan gruplanırken aşağıdakilerden hangisi öncelikle dikka­te alınır?

A)  Grup sayısını büyük tutmak

B)  Hesaplama ve yorum kolaylıkları ‘ sağlamak

C)  Bazı puanlan dizi genişliğinin sınırı­na düşürmek

D)  Puan aralıklarını dar tutmak

E)  Aralık frekanslarını eşit tutmak

 

 

 

 

17.  Bir puanlar dizisinde belli bir x pua­nından küçük kaç tane puan bulun­duğunu hangi sayı gösterir?

A)  Frekans

B)  X’e kadar puanlar toplamı

C)  X’ e kadar frekanslar toplamı

D)  Grup sayısı

E)   Hiçbiri

 

18. Z puanı -3 bulunan bir kişinin orta­laması 60 ve standart sapması 15 ise bulunan standart puanı kaç olur?

A)   15                        B)  20             C)  23,5          D)  25             E)  27,5

 

19. Sınıf ortalamasının 50 ve standart sapmasının 10 olduğu bir sınavdan 60 alan bir öğrencinin “z” puanı kaç olur?

A)  -2              B)  -1,5           C)   1              D)  1,5                        E)  2

 

20.  Bir tarih dersi puanları standart pua­na dönüştürüldüğünde Ayşe’nin “z” puanı -2 olarak bulunmuştur. Ay­şe’nin sınavdaki başarısı hakkında nasıl bir yorum yapılabilir?

A)  Sınavdaki soruların % 20sini yanlış cevaplamıştır.

B)  10 üzerinden 2 almıştır

C)  Sınıf ortalamasının 2 standart sap­ma altında puan almıştır

D)  Sınıf ortalamasının üzerinde bir pu­an almıştır

E)   Hiçbiri

 

TEST – 10

 

1.         I.   Öğrencilerin sınav kağıtlarını 100 ü-zerinden puanlamak

II.  Öğrencinin  sözlü  sınavda verdiği cevaplara bakarak puan vermek

III. Öğrencinin ödevindeki imla hataları­nı belirlemek

IV. Öğrencinin sınav puanını bir kriterle kıyaslayıp karar vermek

Yukarıdakilerden hangisi yada hangi­leri bir ölçme işlemi içermektedir ?

A)  Yalnızca I                        B)  Yalnızca III          C)  I-II-III         D)  II-IV   E) Hepsi

 

 

2. Aşağıdakilerin hangisinde değerlen­dirme işlemi yapılmıştır?

A)  Ali ÜDS’den 86 puan almıştır

B)  Cemil final sınavından 35 aldığı için dersten kalmıştır

C)  Semih Fen dersinde sınıfın en yük­sek notunu almıştır

D)  Askerlik muayenesinde Cem’in kilo­su 70 olarak bulunmuştur

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

3. Aşağıdakilerden hangisi portföy de­ğerlendirme sisteminin kullanılması­nın bir sebebidir?

A)  Süreç değerlendirmesinin ön plana çıkması

B)   Öğrencinin kendi kendini değerlen­dirmesine imkan tanıması

C)  Öğrenci ve öğretmen arasındaki di­yalogu güçlendirmesi

D)  Öğrencinin kendi öğrenmesinin so­rumluluğunu almasını sağlaması

E)  Yukarıdakilerin hepsi

 

4. Bir Psikoloji öğretmeni bir öğrenci­sinin 4. sorusunu puanlarken o öğ­rencinin bir önceki soruda verdiği cevabın etkisinde kalmış ve hatalı bir puanlama yapmıştır. Bunun önlen­mesi için aşağıdakilerden hangisi yapılmalıdır?

A)  Öğretmen kağıdı iki defa okumalıdır

B)  Cevaplayıcıların kimlikleri gizlenmelidir.

C)  Bütün kağıtlar değişik sıra ile iki de­fa okunmalıdır

D) Bir sorunun cevabı bütün kağıtlarda okunduktan sonra diğer soruya geçilmelidir

E)   Hepsi

 

5. Bir tarih öğretmeni öğrencilerin sı­navlarını puanlarken sevdiği öğrenci­lere yüksek puan vermektedir. Bu puanlayıcı yanlılığını önlemek için aşağıdakilerden hangisi yapılmalı­dır?

A)  Öğretmen  herkese yüksek puan vermelidir.

B)  Bütün kağıtlar değişik sıra ile iki de­fa okunmalıdır.

C)  Öğretmen kağıdı iki defa okumalı­dır.

D)  Cevaplayıcıların kimlikleri gizlenmelidir.

E)   Hepsi

 

6. Seçmeli testlerde “hepsi” seçeneği hangi durumda kullanılmaz?

A)  İki ayrı seçenek aynı anlama geldi­ğinde

B)  Madde kökü olumsuz kipte oldu­ğunda

C)  Madde   kökü   en   doğru   cevabı istiyorsa

D)  Kökteki sorunun birden fazla yanlış cevabı varsa

E)  Seçenekler arasında binişildik varsa

 

7. Bir gruptaki bireylerin isimlerinin baş harflerine göre sıralanması han­gi nitelikte bir ölçek verir?

A) Sınıflama B) Sıralama   C) Eşit oranlı            D) Eşit aralıklı           E) Hiçbiri

 

8. Bir gruptaki bireylerin doğum tarihle­rine göre g liste yapılması hangi nite­likte ölçek verir?

A)  Eşit aralıklı          B)  Sınıflamalı          C) Eşit oranlı            D)  Sıralı       E) Hiçbiri

 

9.         I.    Test yönergesinin yeterli açıklama içermemesi

II.   Test kitapçığının baskısının kötü olması

III.  Öğretmenin puanlama esnasında yanlılık göstermesi

IV.  Testin uygulandığı sınıfın çok soğuk olması

V.   Sınavda dişi ağrıyan bir öğrencinin düşük performans sergilemesi

Yukarıdakilerden hangisi yada hangi­leri ölçmenin yapıldığı ortamdan kaynaklanan bir hatadır?

A)  Yalnızca I                        B)  Yalnızca IV        C)  II-IV          D)  II-II-IV       E) I-III-IV-V

 

10. Hangi durum ya da durumlarda tes­tin güvenirliği artar?

I.   Soru sayısının artırılması

II.  Testte yer alan soruların açık ve an­laşılır olması

III. Testin yönergesinin açık ve anlaşılır olması

IV. Testin nesnel bir şekilde puanlan­ması

A)  Yalnızca I                        B)  I-II              C)  II-III           D)  I-III-IV       E)  Hepsi

 

 

 

11. Test puanlan ve ölçüt puanları ara­sındaki korelasyon aşağıdakilerden hangisidir?

A)  Testin güvenirlik katsayısı

B)  Ölçmenin standart hatası

C)  Testin iç tutarlık katsayısı

D)  Testin geçerlik katsayısı

E)  Yukarıdakilerin hiçbirisi

 

12. Aşağıdaki soru tiplerinin hangisinde şansla doğru cevabı bulma ihtimali en yüksektir?

A)  Yazılı yoklamalar

B)  Kısa cevaplı testler

C)  Doğru-yanlış testleri

D)  Çoktan seçmeli testler

E)  Essey tipindeki sınavlar

 

13. Hangi seçenekte değerlendirmenin basamakları doğru olarak sıralanmış­tır?

A)  Ölçüte vurma – hüküm – sayısal sonuç

B)  Ölçme verileri – yargı – sayısal sonuç

C)  Gözlem verileri – ölçüte vurma – hüküm

D)  Hüküm – ölçüte vurma – gözlem verile­ri

E)  Ölçme verileri – sayısal sonuç – yargı

 

14. Bir coğrafya öğretmeni çoktan seç­meli bir sınavda öğrencilerine bir grafik vermiş ve öğrencilerin grafiğe göre verilen seçeneklerden yanlış olanını bulmasını istemiştir. Bu du­rumda öğretmen hangi bilişsel dü­zeydeki davranışı ölçmek istemiştir?

A) Bilgi           B)  Kavrama            C)  Uygulama                       D) Sentez      E) Değerlendirme

 

 

 

 

 

15. Bir İngilizce öğretmeni öğrencilerini bir sınava tabi tutmuş daha sonrada öğrencilerin kağıtlarını puanlamıştır. Bu öğretmeninin yaptığı eylem aşağıdakilerden hangisidir?

A)  Değerlendirme

B)  Sınıflandırma

C)  Sıralama

D)  Ölçme

E)  Yukarıdakileri hiçbiri

 

16. Bir yazılı yoklama sırasında Cemil bir soruyu istenilenden çok fazla ve gereksiz bilgi vererek cevaplamıştır. Bu durumda öğretmen o soruyu na­sıl puanlamalıdır?

A)  Cemile yazdığı fazla bilgi oranında ek puan verilmelidir

B)  Cemil’in puanını yazdığı fazla bilgi oranında kırılmalıdır.

C)  Cemil’e o sorudan sıfır puan verme­lidir

D)  Cemil’in cevabındaki fazla ve ge­reksiz bilgileri dikkate almamalıdır.

E)   Cemil’in o sorusunu geçersiz say­malıdır.

 

17. Bir başarı testinin güvenirliği kısaca nasıl tanımlanabilir?

A)  Test puanlarının bir norma göre yorumlanabilirliği

B)  Test  puanlarının  sosyo-ekonomik yanlılıklardan bağımsızlığı

C)  Test puanlarının tesadüfi hatalar­dan arınıklığı

D)  Test puanlarının okuldaki başarıyı yordama gücü

E)  Test puanlarının diğer basan testle­ri ile olan korelasyonu

 

Bir sınavda 10 öğrenci şu notları almış­lardır. “3,3,5,5,5,6,7,7,7,7″

 

18. Bu notların aritmetik ortalaması kaç­tır?

A)  2,5                        B)  3                C)  5,5                        D)  6               E)  7,5

 

19. Bu notlar dizisinde mod hangi sayı­dır?

A)  3               B)  5               C)  6               D)  7               E)   9

 

20. Bu notların   dağılım genişliği nasıl hesaplanır?

A)  6-5=1       B)  5-3=2       C)   7-5=2      D)   16-63=3  E)   7-3=4


2013 YILI ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME TESTİ İNDİR

0 yorum:

Yorum Gönder